Maria Krafft
Bilar klarar inte krock med älg
6 oktober 2011
Varje år inträffar över 7000 älgkollisioner i den svenska trafiken. Folksams nya undersökning visar att de kritiska faktorerna vid dödsolyckor är när taket rivs upp eller kraftigt trycks nedåt alternativt att älgen kommer in i bilen. Bilar har svårt att klara en kollision med älg i över 80 km/tim. Biltillverkarna måste arbeta hårdare för att få ner hastigheterna på bilarna med hjälp av autobroms och förbättra bilarnas takstruktur.
Stort mörkertal för cykelolyckor visar ny olycksstatistik
27 juni 2011
Cykelolyckor orsakar lika många bestående personskador som bilolyckor. Det visar den nya mätmetod* för trafikskador som infördes i Sverige i fjol.
– Cykelolyckornas konsekvenser har varit ett dolt problem. Därför har cyklisternas säkerhet nedprioriterats, säger Maria Krafft på Folksams trafikforskning.
Plånboken styr bilköpet enligt ny undersökning – Därför sänker Folksam premien för säkra och bränslesnåla bilar
2 juni 2011
Folksam har låtit undersöka* vad som styr svenskarnas val av bil. Resultatet visar att bilens driftskostnad och inköpspris är allra viktigast. Att bilen är trafiksäker och har en god miljöprestanda kommer först på tredje respektive sjätte plats. För att få fler att välja bilar som är de allra bästa inom miljö och säkerhet så sänker Folksam nu försäkringspremierna på en rad bilmodeller.
Folksam sänker försäkringspremie med målet att minska antalet svåra och dödliga mc-olyckor
14 april 2010
Låsningsfria bromsar, så kallade ABS-bromsar, skulle halvera andelen svåra och dödliga skador vid motorcykelolyckor. Men trots att 1 200 olyckor skulle kunna förhindras, saknar 93 procent* av landets motorcyklar ABS. Som ett sätt att få fler förare att välja säkrare motorcyklar, sänker Folksam från 1 maj försäkringspremien med 15 procent för tvåhjuliga motorcyklar med ABS-bromsar.
Bilindustrin lågprioriterar barns säkerhet i baksätet
27 oktober 2009
Barn som färdas i baksätet i en modern bil har eftersatt säkerhet. Bilars säkerhetsnivå har ökat avsevärt de senaste 15 åren, men den nya tekniken finns oftast inte tillgänglig för passagerare i baksätet. Barn i åldern 4–12 år som sitter bak är en grupp som bilindustrin glömt bort.
Presskonferens 27 oktober: Barn lågprioriterade vid säkerhetsutveckling av bilar
21 oktober 2009
Välkommen till presskonferens tisdag den 27 oktober. Folksam presenterar då resultat som visar att barn inte har samma säkerhetsskydd som vuxna i moderna bilar. Orsaken är att biltillverkarna inte prioriterar säkerhetsutvecklingen för passagerare i baksätet.
Överpriser från biltillverkare motverkar säker placering av barn i bil
10 januari 2009
En undersökning från Folksam visar att många biltillverkare begär hutlösa priser för att koppla ur krockkudden på bilens främre passagerarsida, om tjänsten alls erbjuds.
Eftermonterat whiplashskydd i begagnade bilar kan snart bli verklighet
11 oktober 2000
Folksam, Autoliv och Bilprovningen presenterar idag ett gemensamt forskningsprojekt om ett helt nytt whiplashskydd, som kan eftermonteras i gamla bilar. Hittills har särskilda whiplashskydd bara funnits i vissa nya bilmodeller. Men den svenska bilparken består till övervägande del av 80- och 90-talsbilar. Över 60 procent av alla invalidiserande personskador i trafiken är whiplashskador. Ett eftermonterat whiplashskydd öppnar därför vägen för en lösning på problemet.
Bilder
Om Folksam
Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande och lån till kunder i Sverige. Genom cirka 3 800 anställda och ett 30-tal kontor spridda över landet försäkrar Folksam varannan person, vartannat hem och var fjärde bil i Sverige.
Mest kommenterat
Folksam ändrar villkoren i pensionärernas grupplivförsäkring
Debattartikel: Anders Sundström svarar på kritiken mot ändringen av grupplivförsäkringen
Bara 7 av 45 färger får godkänt i Folksams färgtest
Folksams färgtest: En av fem utomhusfärger döms ut redan i halvtid
Tillverkarna av värmepumpar struntar i kvaliteten