Debattartikel: Anders Sundström svarar på kritiken mot ändringen av grupplivförsäkringen

Debattartikel: Anders Sundström svarar på kritiken mot ändringen av grupplivförsäkringen

26 oktober 2009 | Taggar: , , , , , | Kategorier: Försäkringar

Fem miljarder kronor kommer förlusten att bli för Folksam, om man inte gör något åt att allt färre pensionärer vill vara med i den nu så omdiskuterade grupplivförsäkringen. Det visar KPMG:s oberoende granskning av Folksams agerande. Anders Sundström, Folksams vd, pekar på att den här försäkringen inte går ihop. Den hotar på sikt att ge sådana miljardförluster att det vore oansvarigt mot övriga försäkringstagare att inte agera. Han bjuder in pensionärsorganisationerna till diskussioner om hur detta ska lösas.

Veckan som gick blev både ledsam och upprörande för många av de 420 000 Folksamkunder som fick veta att vi från 2011 sänker ersättningen i deras grupplivförsäkring med nära hälften.
Jag förstår att många blev både rasande och förtvivlade. Det handlar ju om en generation som byggt landet och som tänkt göra rätt för sig in i det sista genom att teckna en försäkring som skulle hjälpa livskamraten eller barnen med pengar till begravningen. Nu räcker inte pengarna till. Folk känner sig lurade.

Jag inser att så är fallet. Jag har också stor förståelse för det. Men det är också viktigt att understryka att det inte ligger till på det sättet. Folksam har självfallet inte lurat någon. Det kommer Folksam aldrig att göra. Låt mig förklara hur det ligger till: När den här försäkringen startade 1985 så var intresset för att vara med större än i dag. Allt färre nyblivna pensionärer vill vara med i en sådan här försäkring och då räcker pengarna helt enkelt inte till.

Låt mig ta ett exempel: Säg att 100 människor bestämmer sig för att betala 100 kronor var om året till ett dödsfallsskydd. Det blir då 10 000 kronor per år. Två av dem dör under det första året. Deras anhöriga kan då få 5 000 kronor per dödsfall. Sedan är pengarna slut. Utbetalningarna per år måste alltså täckas av inbetalningarna, annars går det helt enkelt inte ihop. Om bara en skulle dö under året blir det pengar över. Dessa går då tillbaka till dem som är med. Blir det däremot fler än två som dör så måste man betala in mer nästa år för att täcka det minus som blir. Och så fortsätter det, med nya inbetalningar varje år, som ska täcka utbetalningarna för det året. Det är så den här försäkringen är uppbyggd.

Det som nu hänt med den aktuella försäkringen är att allt färre vill vara med och betala. Då kan vi som administrerar försäkringen välja två vägar:
1. Höja inbetalningen för dem som är kvar
2. Sänka utbetalningarna till de efterlevande
Folksam har alltså valt det senare sättet. Det finns inga andra sätt att långsiktigt hämta in pengar till en sådan här försäkring. Vi varken får eller kan ta andra försäkringstagares pengar för att täcka det minus som blir när allt färre vill vara med och betala. Jag skulle personligen aldrig heller medverka till eller acceptera att vi tar från övriga försäkringstagares pengar för att täcka de förluster som skulle uppstå om vi lämnade den här försäkringen oförändrad. Samma sak gäller för de vinster Folksam gjort på goda placeringar i Swedbankaktier. Dessa pengar tillhör pensionsspararna och får inte användas för att täcka förluster inom andra försäkringsgrenar.

Såväl våra egna specialister, som oberoende experter från revisionsbyrån KPMG, har funnit att Folksam sammantaget inte gjort några vinster på denna försäkring under de 24 år den funnits och att vi under de senaste nio åren börjat förlorat pengar. KPMG:s experter skriver att ”Med realistiska antaganden kommer den framtida förlusten, till och med 2060, att uppgå till minst fem miljarder kronor”.

Det är således inte en fråga om Folksams vinning, utan en fråga om ekonomiskt ansvar och solidaritet med Folksams fyra miljoner ägare, det vill säga våra kunder, som alla ska behandlas lika. Problemet är att många försäkringstagare uppfattat sin försäkring som ett sparande i stället för en riskförsäkring. Det beklagar jag.

Det finns säkert anledning att självkritiskt granska det sätt på vilket vi och våra samarbetspartner har erbjudit den här försäkringen. Detsamma gäller våra informationsinsatser. Vi har under lång tid fört samtal om de problem vi står inför med de pensionärsorganisationer som är våra avtalspartner. Det är uppenbart att vi hade kunnat vara tydligare.

Jag kommer nu att bjuda in våra avtalspartner till fortsatta samtal för att diskutera andra lösningar – om det finns sådana – givet att det är den här försäkringsgruppen som måste hantera de ekonomiska konsekvenserna. Och jag vill erbjuda en fortsättningsförsäkring som ger en ersättning som motsvarar sänkningen av försäkringsbeloppet. Jag vill också påminna dig som är kund hos oss att dina nuvarande villkor fortsätter att gälla under hela 2010. Den slutgiltiga utformningen av den här försäkringen kommer inte att vara färdig förrän om drygt ett år.

Och alla andra som undrar, eller vill diskutera, är naturligtvis välkomna att ringa eller komma in till oss. Vi ska göra allt för att besvara era frågor.

Anders Sundström
vd Folksam

Bokmärk och dela

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kajsa Karlson

2009-10-26 kl 15:27

Hej

Har inte PRO och fackets pensionärsorganisationer varit med och godkänt detta?. Vad jag kan förstå så kan inte Folksam ensidigt ändra i en sådan här försäkring. Det förhandlas väl med PRO om sådant här innan ändringar kommer till stånd? Eller är jag helt ute och cyklar?

Maggan

2009-10-26 kl 16:09

Hej !
Ja,detta är skandal av Er på Folksam, vilket då är ett milt ord jämfört med det jag verkligen skulle vilja ha sagt :( ((
Min mamma har under många herrans år haft sin pensionsförsäkring hos Er samt alla andra också, & hon har alltid betalat alla i tid.
Jag ska bara säga en sak nu: Jag hoppas av hela mitt hjärta att de får upprättelse genom kraftiga protester mot Ert agerande för så här får det inte gå till & jag kan lova Er att när den dagen kommer då en försäkring ska falla ut & ni endast ersätter hälften mot vad som var tecknat från början då kommer i alla fall jag att gå in med en stämning mot Er för mig veterligen har ni inte skickat ut nya försäkringsavtal till försäkringstagarna som de ska godkänna eller ??? Min mamma har i alla fal inget fått.
Hon tecknade en föräskring enligt gällande riktlinjer i avtalet då den tecknades & att ni kan ändra den i händelse av krig eller naturkatastrof det vet vi men inte bara för ATT NI plötsligt kommit på ngn befängd ide’ om besparingar på deras bekostnad.
Nej FY SKÄMS PÅ ER !!!!!!!!!!!!!!!!
Dra i stället in på Era egna arvoden & topp anställda så ska ni se att pengarna kommer att räcka !!!!!
Jag kan säga att jag kommer heller inte bli den enda som kommer att stämma Er om detta genomförs, jag kommer att få många personer med mig det vet jag.

owe

2009-10-26 kl 16:37

Anders Sundström!

Men här handlar det inte om 100kr/år i premier,utan det handlar om 1400k/år och det är 420 000 medlemmar som berörs.Och dessutom så avlider inte alla samtidigt.

Om nu alla försäkringar skall bära sig själv.Hur tror då du och Folksam att övriga försäkringar skall undvikas att haverera när nu alla kommer att dra sig ur Folksam?

”Problemet är att många försäkringstagare uppfattat sin försäkring som ett sparande i stället för en riskförsäkring.”
Står det någonstans i villkoren att detta är en riskförsäkring?

Lars Carlsson

2009-10-26 kl 16:38

Man ryser ända in i ryggmärgen när man ser på bilder hur Folksam vill skydda sig mot sina försäkringstagare med väktare. Vad är ni rädda för? ni har ju handlat helt ärligt och på det sätt som ni anser vara den enda vägen. Men ni tänker väl som Hasse Alfredsson sa ”det hade jag ingen aning om” fast nu gäller det ju bara pensionärers ingångna försäkringsavtal.

Leif Nordgren

2009-10-26 kl 17:35

I de försäkringsvillkor som jag fick när vi tecknade
vår grupplivförsäkring står inget om riskförsäkring.

Excel

2009-10-26 kl 17:47

De som hanterat denna försäkring i Folksam kan säkert inte använda kalkylprogram. När vi vet medelåldern på människorna kan det inte vara så svårt att förutse kommande utbetalningar i god tid. Höjdes inte livbeloppet för några år sedan? De som bär ansvaret bör avgå eftersom de satt hela Folksam på spel.

Lasse Nilsson

2009-10-26 kl 17:55

Hoppas att samtalen snabbt kommer igång med Pensionärsförbunden och främst också med de stora Fackförbunden och hela LO styrelsen.
Dessa Pensionärsförsäkringar har tillkommit för att vara livsvariga. Två premiehöjningar har nyss gjorts. Det som behövs är en grundlig genomgång av försäkringarnas resultat sedan 70-talet.
Någon behöver också börja räkna på beslutet att inte tilllåta nya att komma med i försäkringen. Hur kommer försäkringen då att utvecklas? Titta också i Villkoren paragraf om Fortsättningsförsäkring. Om många går över till detta blir det en adiministrativ dyrbar grej.
Gör en snabb vettigare lösning av Pensionärsförsäkringar
1 januari 2011 och gå ut med detta lika brett som nu gjorts och som upprör stora delar av Folksams kunder. Vill ha Folksam kvar även i framtiden.

M

2009-10-26 kl 18:25

Jag beslutade tidigare att gå över till Folksams hemförsäkring via mitt fack när min nuv. hemförsäkring skulle förnyas.

Jag tror -inte- att jag kommer att byta till Folksams hemsförsäkring, nu när man har läst om hur ”konceptet” fungerar ang. grupplivsförsäkringen.

elan

2009-10-26 kl 18:52

5 miljarder i förlust till 2060 vilket betyder hela 100 miljoner om året: eller att årets vinst skulle ha minskat från bara 18,6 miljarder till 18,5 miljarder:p

Folksams ledning säger alltså: istället för att öka marknadsföring och säljinsatser, låt oss ställa till en PR-mässig katastrof där halva svenska folket blir förbannnade på oss.

Tez

2009-10-26 kl 18:53

Min mor har många gånger under åren påminnt om att hon hade denna försäkring som skulle bekosta hennes begravning. För henne var det otroligt viktigt att inte bli till belastning ens i det sista. Jag är glad att hon inte hehövde uppleva detta men väldigt ledsen för alla andra som känner likadant som hon. Att de efterlevande utan tvekan skulle bekosta allt spelar ingen roll för de som känner som hon. Det är ju därför dessa människor betalat försäkringen i alla år, för att få dö i frid och med ett gott samvete.

Jan Andersson

2009-10-26 kl 19:01

Ryggdunkningarnas tid är över! Vara medlem i Konsum och OK, samt att försäkra sig i Folksam gäller inte längre. Dessutom nöjer vi oss inte med att belåtet sitta på ålderdomshemmet och glo på Hylands hörna i en svartvit TV med två kanaler. Folkhemmet blev inte den solidariska utopi som det var tänkt!

Var tusan tog folkrörelsen vägen? Folksam hör hör i alla fall inte dit längre!

Tore Olofsson

2009-10-26 kl 19:02

Tack Anders Sundström !
Du har underlättat mitt val av avtalspensions placering. Jag kommer att flytta från Folksam (FOLKSKAM)och när mina nuvarande och framtida försäkringar skall placeras kommer Folksam inte vara ett alternativ.
Jag har jobbat fackligt 30år och har otaliga gånger pratat för Folksam vilket jag aldrig kommer att göra mer.
Så Folksam,Anders Sundström, ”SKÄMMES TAMEFAAAEEN”

Ingrid Alenius

2009-10-26 kl 19:07

Hej vill bara säga att jag säger upp mina bilförsäkringar och villahemförsäkring hos er

Jonas

2009-10-26 kl 19:25

Vad säger att ni inte ändrar villkoren för andra försäkringar jag har hos er?

Vi överväger att flytta alla våra försäkringar till annat bolag!

Marianne Svensson

2009-10-26 kl 21:22

Hej!
Tar bort alla försäkringar från er och kommer att uppmana andra att göra det samma!

Stefan

2009-10-26 kl 22:06

Hoppas bara att det går att flytta sin Kapitalförsäkring…

Mats

2009-10-26 kl 22:36

Jag förstår inte hur man kan få detta till att vara ett sparande, och inte vad det är, en försäkring
Det heter ju grupplivförsäkring och försäkringar tecknas för ett år i taget.
Vill man sen fortätta år två tittar man vad ersättning blir för kommande år samt vad man får betala.
Tycker man det verkar OK betalar man in premien och försäkring löper vidare osv, osv

Nu är det synd om dom som drabbas, inget snack om det.

Men jag förstår Folksam, man kan inte driva en försäkring med förlust hur länge som helst.

Tomas pettersson

2009-10-26 kl 22:54

Jag har varit försäkringsrådgivare sedan 1984 i flera olika verkstadsklubbar.Snacka om att detta är ett slag under bältet på våra pensionärer,Från och med nu kommer jag att gå ut till våra medlemmar och rek att flytta sin avtalspension från Folkskam…

Marianne

2009-10-26 kl 23:26

Bästa Folksam
A) Hur mycket premieinbetalningar har gjorts
sedan starten 1984 (totalbeloppet)
B) Hur mycket har utbetalats i försäkringen.
C) Redovisa mellanskillnaden.
Är det underskott, lägg ned försäkringen.
Är det överskott, återbetala detta och begrav en döfödd försäkring.

Anna E

2009-10-26 kl 23:55

Hur kan någon som ingår ett avtal med en annan partner, bara ändra sig.
En generation som troget betalat in sina pengar ska bli blåsta.
Om ett företag säger att tillströmmen är för dålig av nya försäkringstagare, kan det inte ha med att företaget inte hängt med i den nya tiden.
Ska då min mamma och flera med henne betala detta.
Jag har sagt att hon inte behöver oroa sig för sin begravning, men hon säger sig vara lurad.
- jag har ju betalat alla dessa år.
Jag har en del försäkringar i folksam men överväger att byta.
Blir det ännu mindre pengar till pensionärerna då?
Kom igen skärp Er, Ni slår ju på en del som redan ligger!

Karlsson

2009-10-27 kl 00:28

Kom att tänka på en annan sak!

Till er som säger sig ”överväga ett byte av försäkringsbolag”, vadå överväger? Vad krävs för att ni SKA byta försäkringsbolag?

Räcker det inte med att dom lurat 420000 pensionärer?

Nils-E. Sjöberg

2009-10-27 kl 00:48

Det är PRO som ni skall klandra.

De har inte skött marknadsföringen av försäkringen.
Därför har ”bara” gamla pensionärer betalt försäkringspremierna de sista åren.
Har Folksam inte gjort denna förändring så skulle de
fått Finansinspektionen att ingripa.
Risken är stor att den näst största pensionärsorganisationen SPF, också måste göra samma ändring i sin grupplivförs för pensionärer.

”Det är många som tror, men bara en handfull som har kunskap”!

http://www.lararforsakringarbloggen.se/?p=1261

M

2009-10-27 kl 02:32

LÖJLIGT att vissa ”överväger” att säga upp sina avtal/försäkrigar och dylikt. Har de sparkat på 420.000 människor kan de lika gärna göra samma sak om ett tag, fast då kanske t.om mot många fler.

Gun

2009-10-27 kl 06:39

Tycker namnet Folkskam passar bättre än Folksam, för en skam det är vad detta är. Här har min man och jag talat om för våra barn att dom skulle inte behöva stå för vår begravning, utan att denna försäkring finns!! Så fel, så fel vi haft.Det är ju inte en liten sänkning heller!!
Gamla människor som alltid velat göra rätt för sig kan man tydligen behandla hur som helst! Tur att vi inte har andra försäkringar hos Folkskam. Dom skulle ha flyttats på. Hoppas att många gör så, om inte detta blir ändrat på.Inte bara överväga om man ska.

Carl Nordin

2009-10-27 kl 10:38

Om ett företag behandlar sina kunder så att man måste öka på säkerheten för att skydda sin personal, ja då måste man fråga sig om företagets agerande är försvarbart.

Gunilla Bergner

2009-10-27 kl 11:08

Jag och min sambo är som de flesta andra helt tagna på sängen. Vi gick med i PRO, dels för alla kativiteter de ordnar + för att ha möjlighet att teckna var sin livförsäkring. Min sambo har endast denna försäkring medan jag har turen att också ha en kollektivförsäkring via SKTF och Förenade Liv. Naturligtvis vill vi dra oss ur Folksam Liv, men då tjänar ju Folksam ändå mera pengar och vi förlorar de pengar vi betalat. Vi avvaktar med beslut någon månad och hoppas på att Folksam ska ta sitt förnuft. Kvarstår nuvarande beslut, kan nog Folksam räkna med att övriga försäkringskunder kommer att avsluta sina affärer.

Gun-Britt Karlsson

2009-10-27 kl 11:37

Hjälp mig folksam !Jag har förlorat tron på rättvisa och solidaritet.Efter många år som fackligt och politiskt aktiv tvingas jag konstaterra att dessa ord inte längre är bärbara,i praktiken döda.Medlemskap i sap ,folksam eller för den delen andra företag inom folkrörelsefamiljen inger mig inte tilltro på ett sätt som gör att jag kan möta min ålderdom i känsla av trygghet.Som så många andra måste jag konstatera att ni som har fått förtroendet att sitta som beslutsfattare på dessa nivåer för länge sedan glömt hur vi ”vanliga människor” har det.Min uppmaning blir därför gå in idin kammare liten och trång den gömmer vad hjärtat höll kärast en gång,påminn Er då också vem som varit trogna valarbetare,troget har gått till valurnorna,därefte gör det ni ska!

Gunnel Fallgren

2009-10-27 kl 11:52

Vilket nonchalant beteende av Folksam! Vi är grundlurade vi som tecknade gruppliv i ert bolag. De som var med och utformade försäkringen har tydligen inte tänkt längre än deras näsor räckte. Eller det kan väl inte vara så (hemska tanke ) att våra inbetalda avgifter gått rill ledningens bonusar och feta löner!

Elke Olsson

2009-10-27 kl 12:11

Vill kalla det här med Folksam en skandal ,hur kan man gå back vad jag har förstått finns 150 000 PRO medlemmar räkna detta gånger 120 kr i månaden och sedan gånger 12 per år, inte kan det vara förlust.Vad gör ni med alla pengar ? Vi har båda två vår Försäkring genom PRO det skulle utgår når någon av oss faller bort, vi har skrivit till Justitiekanslern så få vi se vad han anser om detta.Det är Folksam ensam som har beslutat PRO har man inte kontaktat total makt vill vi kalla det. Vi kan även går vidare till EU där bli man säkert glad .OM alla vi säger upp vår Försäkring då kan Folksam kalla det för förlust, i Försäkringsbrevet stå inget om att den ena Avtalspartnern kan ändra något utan förhandling.Att sedan skämma ut sig att sätta vakter på erat Huvudkontor vem har gett order om detta ?
NI Folksam borde skämmas att sparka på dem så redan ligger,ni gör varje månad bara på den här Gruppförkringen stora vinster.PRO värver tillsammans med Folksam medlemmar där erbjuder man just den här Gruppförsäkringen när man bli medlem i PRO, så det är inte mera rättvis att ni då också förhandla med PRO:s styresle när ni tänkte ändra något.Ett alternativ är att betala tillbaka det som är inbetalt så kan vi vänder oss till något annat alternativ.SKÄMMMMMMMMS

sten nilsson

2009-10-27 kl 12:27

Det är inte första gången som folksam lurar sina försäkringstagare,år 2003 stal ni pengar från mina pensionsförsäkringar och min livförsäkring med tillsammans 21000 kroner, man borde ju ha lärt sig läxan då,slutsatsen blir ju att Folksam kan man inte lita på.jag kommer att avsluta alla mina försäkringar hos folksam snarast.

Hans Johansson

2009-10-27 kl 12:32

Kistspiken

Jag och min hela min familj lämnade Folksam och Sparbanken för ca 10 år sedan.
Det har varit mycket lönsamt och problemfritt.

Folksam , vila i frid.

owe

2009-10-27 kl 13:23

En pensionsförsäkring som täcker ens begravningskostnader borde vara lika självklar som att få ersättning från A-kassa när man blir arbetslös,oberoende av antalet nytecknade försäkringstagare.

Christoffer

2009-10-27 kl 13:27

Tack Anders!
Jag är mkt nöjd över ditt svar och hoppas på en bra lösning via avtalsparterna även om inte ersättningsbeloppet höjs. Hoppas att många kan förstå hur svårt det kan vara att ta obehagliga beslut och att man inte kan blanda ihop olika delar i ett försäkringsbolag då det är styrt av lagstiftningen. Mitt förtroende har med detta förstärkts för Folksam då agerandet var nödvändigt (en förlust på flera miljarder hade ju inte gagnat ngn). En del inlägg här ovan verkar dock fortfarande inte fatta att man inte kan blanda ihop olika delar som sparande och riskförsäkringar som denna. Läs Anders svar först o kommentera sedan men TÄNK först för annars blottar du din egen brist på kunskap.

Sture Lindblom

2009-10-27 kl 13:29

Det är en synd om Anders Sundström och de andra direktörerna + aktieägarna som måste gå ner på utdelningar och bonusar. Det måste vara en skam för ryggdunkarnas klubb.Betänk det ni tjänar på en 1 timme får vi ut på en månad. Varför ”RÅNA” oss, så skamligt 18,5 miljarder är väl för lite för Er.
PS DELA MED ER!!! DS

owe

2009-10-27 kl 14:10

Eftersom Alla försäkringar i Folksam bygger på samma princip som GF gör och i och med att många kommer att lämna folksam om inte en bra uppgörelse nås.Då kommer även dessa andra försäkringar så som hemförsäkring etc. att försämras för de som väljer att stanna kvar hos Folksam.Här kommer heller inte några nya försäkringstagare att tillströmma.Så kontentan av detta blir att Folksam förlorar i slutänden.
Jag avvaktar kommande resultatet av mötet med Folksam och Pensionärsförbunden med en viss tvekan, om att detta kommer att få en bra lösning.

owe

2009-10-27 kl 14:14

Christoffer

”En del inlägg här ovan verkar dock fortfarande inte fatta att man inte kan blanda ihop olika delar som sparande och riskförsäkringar”

Så 420 000 pensionärer har inte fattat?

Mats

2009-10-27 kl 14:24

Cristoffer….tack äntligen någon som verkar ha läst artikeln ovan.

Till många andra.

A. Folksam betalar inte ut några bonusar.

B. Försäkringen går idag med förlust,detta enligt Folksam men detta intygas även av KPMG’s revisorer.

C Det går enligt lag ej att flytta pengar hur som helst mellan olika försäkringar.

Tyck gärna att detta beslut är dåligt och tråkigt, men blanda inte in rena felaktigheter i debatten.

Herberth Hellberg

2009-10-27 kl 15:12

Hej igen !
Jag skrev en kommentar + en fråga den 24 oktober, har ej fått något svar. Min fråga var om man inte tidigare skulle ha varit med i er gruppförsäkring under sin aktiva tid för att få teckna denna försäkring.
Är det så att man kan teckna denna försäkringen när blivit pensionär, säger sundt förnuft att denna inte går ihop. Jag trodde faktiskt att man slog ihop dessa försäkringsgrenar för att få ekonomi i det.
Herberth

owe

2009-10-27 kl 15:14

Folksam redovisar ett starkt resultat för första halvåret 2009. Det framgår av den bokslutskommuniké som presenteras i dag. Folksam Liv redovisar ett förbättrat resultat på 18,6 miljarder kronor och motsvarande resultat för Folksam Sak är 0,5 miljarder kronor.

”Vi kan dessutom uppvisa en tillväxt i såväl livförsäkringsrörelsen som sakförsäkringsrörelsen. Vår kraftigt förbättrade finansiella styrka gör det möjligt för oss att förbättra våra erbjudanden och produkter till kunderna, säger vd Anders Sundström.”

owe

2009-10-27 kl 15:25

”våra kunder som ju också är våra ägare.”
Men alla vi som har tecknat GF i Folksam räknas som kunder.Men tydligen räknas vi inte som ägare.

Nils-E. Sjöberg

2009-10-27 kl 15:31

Owe

Bland alla vackra äpplen finns även ett par ”ruttna”.
Ett av dessa är PRO:s grupplivförsäkring.
Lämna PRO och bli medlem i SPF, de sköter sina grupplivförsäkringar mycket bättre.
(Har du fyllt 70 är det förstås kört)

owe

2009-10-27 kl 16:23

Jag har inte fyllt 70.Men det har däremot många andra gjort.Och det är detta som i grund och botten som allt e gentligen den här debatten handlar om.Skall vi bara skita i dom tycker du?Alla dom som kämpat under så många år för att vara säker på att deras begravning blir betald.Får nu nöja sig med halva beloppet.Vare sig dom tillhör PRO,SKPF,SPRF eller något annat förbund som tecknat avtal med Folksam.

Börje

2009-10-27 kl 16:24

Jag skäms inför mina vänner eftersom jag sagt till dem
teckna gruppliv i Folksam så vet du vad du får men det
var fel från min sida. Personligen har jag flyttat allt till ett annat bolag. Jag trodde inte att Folksam kunde
vara värre än den sittande regeringen men tyvärr så är fallet. Alla vi som en gång i tiden röstade på Anders S
och hans politik hjälpte honom fram till det han är idag, en skam för alla pensionärer.

inger

2009-10-27 kl 16:56

Nils.E Sjöberg! Skyll inte på PRO! Vi som också drabbas är passiva medlemmar inom LO-förbunden och TCO- förbunden ( dvs pensionärer). Vi har valt stanna kvar som medlemmar och har under alla aktiva år haft bl.a denna grupplivförsäkring i Folksam. När pensionsåldern infinner sig någon gån mellan 65 och 67 år gör Folksam om försäkringen till några tior mindre i måndaden och kallar den Grupplivsföräkring inom pensionsverksamhet . Har haft grupplivsäkringen genom mitt fackbund /ett TCO – förbund/ så länge jag kan minnas. Försäkringen ”marknadsförs” av ovanstående förbund. Det framgår tyvärr inte i media att många fler än PRO-are är berörda. Till Herbert Hallberg- jag trodde också som du när det gäller ekonomin.Till Anders Sundström! Försäkringen marknadsfördes så sent som 2008. Jag gick i pension juni 2008 och har den omtalade försäkringen. I TV-nyheterna i går den 26 oktober sa Du att de flesta som har försäkringen har tecknat den för ca 20 år sedan du erkänner också att beslutat mognat fram hos Folksam under de senaste 3-5 år!!!!! Varför kommer beslutet Nu?
Jag är alltså INTE PRO-are men medlem i TCO-familjen!!!
Arg och lurad 68 år!

owe

2009-10-27 kl 17:27

Det Nils-E säger är att PRO,SKPF med flera tillsammans med över 400 000 pensionärer förutom SPF är så korkade att de inte har riktigt förstått hur försäkringen fungerar.Men faktum är att någonstans har informationen brustit av alla de som sålt de här försäkringarna.Vare sig det gäller PRO,SKPF eller något annat förbund.Om nu inte något av dessa förbund har förstått hur försäkringen fungerar,så måste felet ligga hos Folksam själv.Och Anders Sundström har ju faktiskt själv nämnt att något om att vara självkritisk eftersom så många har missuppfattat försäkringen.

Nils-E. Sjöberg

2009-10-27 kl 17:30

Varför har ni inte läst försäkringsvillkoren någon gång???

Jag läste villkoren omkring 1970 och började betala för
både grupplivförsäkring och egen pensionsförsäkring.
Grupplivförsäkringen slutade jag betala när jag fyllde 65 år.
Däremot så får jag nu varje månad, avtalad pension + mycket bra återbäring utbetald.
Är det där ”skon klämmer”.
Era egna misstag som nu får er att ösa ”galla” över Folksam.
Jag vidhåller fortfarande att PRO inte tagit sitt ansvar
vid marknadsföringen av grupplivförsäkringen.

lars-folke lövgren

2009-10-27 kl 17:53

Man får inte ta pengar från andra delar i bolaget.
Var får man ta till sina självbeslutna bonusar ifrån?

Tomas Andersson

2009-10-27 kl 18:31

Vad trevligt det vore om alla som skriver inlägg håller sig till FAKTA! Även om någon är arg och upprörd så kan man inte slänga ur sig vilka osanna påståenden som helst! Fakta nr 1: Folksam är inget aktiebolag = INGEN AKTIEUTDELNING TILL NÅGON! Fakta nr 2: Folksam betalar inte ut bonusar! Kan någon som påstår att Folksam gör det visa bevis för det? Nej, trodde väl inte det!

Visst tycker jag också attdet är väldigt tråkigt att så många människor kommer att få kraftigt sänkt ersättning i sin försäkring. Vi måste ändå komma ihåg att den som tecknar en försäkring för något som med säkerhet kommer inträffa inom en inte alltför avlägsen framtid (en ålderspensionär som tecknar en försäkring ”mot dödsfall”…) innebär att sannolikheten är 100 % att utbetalning skall göras till alla försäkringstagare (jämför med en bilförsäkring där en stor del kunder även efter 50 år inte har fått bilen stulen eller har kört i diket…). Det är ju självklart att alla försäkringar måste stå för sina kostnader – hur skulle det bli annars? Är villaägare beredda att betala mer än nödvändigt för sin villaförsäkring bara för att grupplivförsäkringen för pensionärer går med underskott?

Tomas Andersson

2009-10-27 kl 18:40

En stilla undran till er som överväger att byta bolag; finns det något annat bolag som låter vissa grupper subventioneras av andra försäkringsgrupper? Finns det något annat försäkringsbolag som ALDRIG någonsin ändrar sina villkor i en försäkring du tecknat? Vilket i så fall? Folksam har gjort precis så som alla andra försäkringsbolag hade gjort i samma situation, den enda skillnaden kanske är att de andra bolagen hade huggit till med en saftigare premie ifrån början?

Erna Gustavsson

2009-10-27 kl 18:47

Folksam ska skämmas, man tjänar massor med pengar på Sveriges pensionärer. Men man vill inte stå för de av-
tal man en gång skrivit på.
Man har dessutom väldigt luddiga regler, med alldeles för små bokstäver för pensionär. Språket man använder kan också vara svårt att förstå.
Vill dessutom göra en jämförelse med andra affärs- drivande företag. Om t.ex mjölken inte blir såld till rätt dsatum och pris tar man in det på limporna man säljer. Man kan inte låta bli att se hela bilden av ett
företag. Om man t.ex inte kan sälja brödet en dag så får man dra in pengarna på någon annan vara. Det måste vara likadant med Folksam. Det ni förlorar på gungorna får ni dra in på karusellen. MVH Erna Gustavsson

owe

2009-10-27 kl 19:25

Nils-E

Nej!Det är inte där skon klämmer!
Fortfarande så är folk rasande pga.dessa kraftiga försämringar vilket innebär att man inte får full ersättning dvs.till kostnader som täcker begravningsdelen,vilket var avsikten med försäkringen.Det är ingen som har räknat med eller begärt att efterlevande skulle få ärva en massa pengar från denna försäkring,utan enbart för att slippa lämna över denna kostnad till deras barn.

”Varför har ni inte läst försäkringsvillkoren någon gång???”

Det står inget i villkoren om att det är en riskförsäkring eller något som pekar på detta.Och det skall det iofs.kanske inte heller göra.

Informationen om vilken typ och innebörden av denna försäkringen har tydligen av någon konstig anledning inte nått ända fram till försäkringstagarna.Och vem som skall ha skulden för detta,måste vara de som sålt försäkringen.Men i detta läge får väl då både Folksam och pensionärsorganisationerna försöka utreda,var någonstans detta kan ha skett.
Vill slutligen bara säga att jag inte är medlem i PRO och har vare sig något positivt eller negativt att säga om dem.Men du har tydligen en mycket dålig erfarenhet av PRO,men det får stå för dig i så fall.

Berndt Eriksson

2009-10-28 kl 06:42

Rent formellt har inte Folksam gjort fel men man kan undra hur man presenterade försäkringen när den såldes. Berättade man att det är en riskförsäkring och att beloppet som kommer att utbetalas beror på hur många nya pensionärer som kommer med i försäkringen?

Om det inte klart framgick vid tecknandet av försäkringen att man löper en risk för en minskning av beloppet ifall inte nya pensionärer tillkommer tycker jag att man handlat oetiskt. Många har då tecknat försäkringen i tron att det utlovade beloppet kommer att betalas ut oavsett vad som händer och så fungerar ju inte en riskförsäkring. Sen kan man undra varför PRO inte reagerat tidigare. Försäkringen har ju funnits sedan 1985.

Nej! Det hela är mycket klantigt skött och jag förstår att många är fly förbannade på både Folksam och PRO. Nu gäller det att se till att de som betalat in stora belopp under flera års tid på något sätt inte förlorar sina pengar. Det kallas medmänsklighet!!

Tony Carlson

2009-10-28 kl 11:10

Tackar Folksam för att ni fick mig att nicka till och inse vad enkelt det var att byta bolag. Finns billigare företag med bättre avtal än Folksam som gnuggar händerna tack vare er inkompetenta ledning, ett skolexempel på hur man missköter sitt företag och får ut det i media, riktigt klantigt…

Taina

2009-10-28 kl 11:17

Hej!

Jag btycker att Folksam har burit sig rent kriminellt åt när de erbjudit den här livförsäkringen enda tills nu till nyblivna pensionärer. Jag och min man gick i pension för två år sedan och blev då erbjudna försäkringen utan den minsta lilla antydan att den inte var lönsam för Folksam. Vi tecknade båda med det högre beloppet som skulle ge våra efterlevande 1,5 basbelopp. Nu är det inte värt ens pappret vi skrev på, men istället har vi förlorat också möjligheten att teckan någon annan försäkring eftersom alla är kopplade till 3-månadsgränsen efter att kollektiva gruppförsäkringar har upphört.Ni påstår ju att ni under flera år vetat om att försäkringen inte gick ihop. varför då fortsätta att lura ytterligare ett stort antal människor på det här sättet? Jag tycker att ni borde åtminstone erbjuda oss yngre pensionärer den nya försäkringen som ni nu eventuellt lanserar nästa år så vi inte behöver fortsätta att betala för något så här dåligt eller ännu hellre – återbetala våra inbetalde premier så kan vi lägga undan själva pengarna i banken. Ert handlande är rena rama bedrägeriet mot alla och ännu mer mot oss yngre eftersom ni har varit medvetna om problemet långt innan. Anders Sundström bör inte kalla sig för socialdemokrat i alla fall efter detta. Det här är värsta moderatstil!

Lars Kristensson

2009-10-28 kl 15:51

Även min gamla mor har drabbats av Folksams oetiska beteende. Det må vara hänt rätt att de har stöd i lagen för eras agerande..men alla ni som nu känner er förnedrade, bedragna och lurade. Gör som jag. Gör slag i saken och säg upp alla andra försäkringar som nihar i Folksam. Dom är inte de billigaste på marknaden och ej heller det enda försäkringsbolaget i Sverige. Om 420000 personer säger upp sina bil/hem/sak försäkringar så kommer det att märkas. Detta är det enda sättet för den lilla människan att visa sitt missnöje. Kan inte förstå att personer fått betala in 30000 kr i premier och sedan får tillbaka 18000. Finns inget annat försäkringsbolag i Sverige som skulle gjort detta…men Folksam sticker ut hakan..och då skall de också få känna smällen ..om alla nu tar sn Mats ur skolan

Lycka till

Bengt

2009-10-28 kl 15:58

Tack folksam. Efter denna totala moraliska kolaps hos er fick jag äntligen ändan ur vagnen och har sagt upp alla mina försäkringar hos er. Det blev dessutom billigare. Sorgligt med folkrörelsetanken som så totalt havererat den skulle ju stå för moral och hederlighet!

H Kivimäki

2009-10-28 kl 16:23

BYT FÖRSÄKRINGSBOLAG

Tomas Andersson

2009-10-28 kl 16:31

En stilla undran till Lars Kristensson:

Vad tror du är vitsen med ett försäkringsbolag? Att ”försäkringstagaren” sätter in pengar och sedan får dem utbetalda? Du har i sådana fall blandat ihop ”bankverksamhet” och ”försäkringsverksamhet”! En försäkring innebär ju att efter att jag tecknat en försäkring; mot stöld, dikeskörning med bil, sjukdom eller annan typ av skada, så omfattas jag omedelbart av ett skydd. Spelar ingen roll om skadan inträffar efter en månad , ett år eller 15 år. När skadan inträffar får jag den ersättning som avtalats – inte den summa pengar jag betalat in i premier. Ibland måste tyvärr priset på en försäkring höjas eller villkoren ändras. Det blir inga vilda protester när premien på bilförsäkringen ändras så gott som varje år oavsett vilket bolag du väljer, inte heller när villkoren ändras, självrisken höjs allt på grund av att kostnader för skador skenat iväg. Inga allmänna krav på att försäkringsbolagen skall låta hemförsäkringarna ta en del av bilförsäkringarnas kostnad har framförts mig veterligt.

krister holm

2009-10-28 kl 19:06

Hej Anders, har följt ert arbete med den pension för begravning som era försäkringstagare har tecknat. Mitt förslag är att ni behåller det altrnativ ni har tecknat, sedan kan ni teckna andra. Som företagare Anders gör du ett konstigt intryck, du talar om att ni kommer att gå back 5 miljarder på detta, du måste tänka på att en vd i näringslivet kommer med sådana besked har personlit ansvar för även negativa beslut vilket medför att ha avgår direkt eller blir avsatt.
Är det någon advokat som läser det här, pröva om Anders Sundström har rätt samt om både Anders Sundström och styrelsen har ansvarsfrihet.
Bolagsregler gäller

inger

2009-10-28 kl 22:22

Håller med Taina! Gick i pension juni 2008 1 1/2 års sedan! Tecknade inte då denna försäkring utan den fördes automatsikt över av Folksam till Pensionärsförsäkring då jag anmält mig som passiv medlem i mitt fackförbund / TCO/ . Alla telefonkontakter med Folksam slutade med : ” Du har ju ett högt dödsfallskapital” för en liten summa per månad. FOLKSAM MARKNADSFÖRDE DENNA FÖRSÄKRING SÅ SENT SOM JANUARI 2008: Skamligt Anders Sundström och Sture Nordh, TCO ordförande och vice ordf. i Folksams Livs styrelse. PS: Dagen innan beskedet om Grupplivsföräkringens urholkning meddelade Folksam Liv att min garanterade ränta på min pensionsförsäkring sänks från 5 % till 2,5 % från 1 november 2009. Så………….jäkla illa behandlas vi pensionärer

Kalle

2009-10-29 kl 11:09

Jag tycker att som Folksam hanterar oss pensionärer är det skrämmande, detta är ju ren stöld. I försäkrings- villkoren står inget om att detta skulle vara en riksförsäkring och igen har heller informerat om detta. Om ingen ändring kommer till stånd kommer att jag att uppmana släkt och vänner att säga upp sina försäkringar hos Er.

Berndt Jönsson

2009-10-29 kl 11:18

Hej! Jag måste få berätta en sak.Fick en fråga av våra grannar om vi har en grupplivföesäkring och andra försäkringar i Folksam. Vi svarade att så dum kan väl ingen vara,vi vill inte bli idiotförklarade.

Yngve Kullgren

2009-10-29 kl 20:25

Jag kan inte förstå annat än att den aktuella försäkrringen är på väg att gå i kk. Vid konkurser gäller att alla tillgångar utdelas till ägarna (försäkringstagarna) Utbetalningarna ska ske i förhållande till gjorda inbetalningar.

Mats

2009-10-29 kl 22:43

Ja du Yngve.

Har vi inte enats om att detta är en riskföräkring, inbetalda pengar under ett år betalas ut till dom försäkringstagare som avlider under året

Nu är det nästa inga 65 åringar som tecknar denna försäkring och medelåldern blir allt högre.

Förhållandet mellan försäkringstagare som betalar och andelen som avlider blir helt snedvriden.

Pengarna räcker alltså inte till, så antingen höjer man premien aller sänker ersättningen.

arne andersson

2009-10-30 kl 21:40

Men……..
Orka bry er om alla storbanker i stället……… Det är dom som lurar er alla i massor…… Folksam har trots allt inga aktieägare……..
Läs på för guds skull innan ni uttalar er………
För mig är det en enkel ekvation, Folksam kan inte ta betalt för 100:- och betala ut 200:-
Oberoende aktörer säger ju tom att Folksam inte agerat fel… Nåväl, lägg eran energi på att placera om era pengar ifrån storbankerna i stället!!!!!!!

Ros-Marie Karlson

2009-10-31 kl 11:36

Nu är jag arg och heligt förbannad. Ta ifrån oss pensionärer så mycket hopsparat kapital. Ni stjäl ju från båda ändarna, först i slutänden och om jag säger upp försäkringen så stjäl ni allt som jag har betalat in från min futtiga pension.Det här var en trygghet för mig då pensionen inte räcker till att spara något av.
Men betala ut miljarder till banker på fallrepet, det klarar ni av, men inte ta ansvar för de avtal ni tecknat.
Detta förfarande är i mina ögon brottsligt och jag hoppas att sunt förnuft får råda och ni tar tillbaka detta avskyvärda handlingssätt. Ingen mer folksamkund här,det finns andra försäkringsbolag.

Nils Skoog

2009-10-31 kl 18:17

Fy skäms FolkSKAM. Hur kan ni göra så mot en grupp som
varit lojala mot er och tecknat försäkringar fr o m 1985 i tron om att ett tecknat kapital skulle utbetalas till anhöriga vid dödstillfället och man inte skulle behöva ligga anhöriga till last vid sista vilan. Ni säger också att beräknad förlust 2060 skulle uppgå till fem miljarder. Hur många pensionärer som har försäkringen nu tror ni lever 2060? Har levnadsåldern i Sverige ökat så fantastikt så är vi nog det land som man lever längst i eller hur? Jag tror det bästa för Folksam skulle vara att betala tillbaka de belopp som respektive pensionär satt in hos er med viss ränta och jag kan garantera att Folksam i fortsättningen ej kommer att besväras av några pensionärer. Det finns nog andra bolag som kan ta över övriga försäkringar som vi har hos Folksam. Om ni inte gör något åt den här frågan kommer det att ligga Folksam till last många. många år framöver. Vem litar på ett bolag som ensidigt kan ändra på villkor som vi kom överens om när vi tecknade försäringen. Om dethar varit så dåligt som ni påstår varför har ni inte aviserat detta förut så att PRO sluppit locka nya pensionärer med en försäkring som vi
TRODDE gällde även sedan den tecknats?
Synd om alla handläggare som får stå ut med mycket nu för det är ju TOPPARNA som sitter i bakgrunden och skor sig på fattiga pensionärers bekostnad.
Finns mycket mer att skriva men jag slutar för denna gång, men tro inte vi ger oss så lätt som ni hoppats.

karin karlsson

2009-11-01 kl 17:22

Folksam borde upplösa gruppliven omgående och betala tillbaka premierna till försäkringstagarna. Återbetalningarna anpassas efter den summa som betalats in av var och en. Såvitt jag kan förstå, finns det inga garantier för hur stora/små framtida utbetalningar blir.
De flesta kan säkert förvalta sina slantar bättre själva.
Folksams revisorer borde ha upptackt den här negativa
utvecklingen tidigare och slagit larm. Nu slogs bromsarna till rejält, för min del med 44 procents minskning av utbetalningen. Dåligt. mycket dåligt.

Janne Andersson

2009-11-01 kl 17:47

Till Folksam:
Lycka till med resten av boskapen. För egen del lämnar jag flocken.

Gun

2009-11-02 kl 13:22

Efter 40 år i detta eländiga bolag flyttar vi alla försäkringar till Piteortens, ett hederligare bolag tror vi efter många som vittnar om detta.

Ingegerd Åberg

2009-11-02 kl 15:50

Jag har haft denna försäkring sedan 1985. Ni måste väl förvalta de mottagna premierna på något sätt, inte bara lägga slantarna i en låda utan att de ger någon avkastning, för att sen ta av dem vartefter någon dör??! Jag upplever ert beslut som stöld och/eller bedrägeri i den mån dödsboet efter mig skulle få ut 12 000 kronor i stället för ett halvt basbelopp som avtalet säger. Går jag ur nu, är alla slantarna borta, stannar jag kvar och betalar 80 kronor i månaden under min återstående livstid skulle utfallet bli 12 000 kronor.(Sägs det nu, om det håller är en annan sak) Det är att välja mellan pest och kolera. Att SPRF valde ert bolag är mycket tråkigt. Varför ska vi pensionärer täcka upp för Folksams oförmåga att förvalta inbetalda premier!

karin karlsson

2009-11-02 kl 23:32

Du har rätt beträffande marknadsföringen av grupplivs-
försäkringen

karin karlsson

2009-11-02 kl 23:36

Föregående kommentar är riktad till Nils-E Sjöberg

Håkan Borg

2009-11-03 kl 19:26

Det intressanta med denna försäkring är väl vilka villkor som gäller. Kan Folksam ändra utbetalningen som de vill, eller har de garanterat nån nivå vid tecknande? Anders Sundström borde redovisa vilka villkor som gäller istället för att försöka dribbla bort korten om att Folksam gör förluster på en enskild produkt.

Sedan så borde de kanske fundera på om man skall sälja komplexa försäkringsprodukter via fackliga lekmän. Borde gälla som med fondförvaltning att den som agerar rådgivare också är kvalificerad att göra så.

Mats Strand

2009-11-03 kl 22:01

HejFolksam!

Som en liten men välment markering, byter vi nu bort Folksam. Mina åldriga föräldrar, som varit trogna kunder/inbetalare hos er, känner sig lurade i grunden.

Det här kan ni väl inte vara stolta över? Ännu mindre nöjda.

Gunnar Nordqvist

2009-11-04 kl 11:37

Efter att ha läst Folksams försvar/förklaring och tidigare inlägg har jag lärt mig en del, även om det borde varit uppenbart länge.
Man tecknar en försäkring för att skydda sig mot något. Försäkringen gäller under avtalperioden och kan sedan ändras. Har man inte behövt utnyttja försäkringen skall man var glad och tacksam. Pengarna man betalat in har man inte kvar. En grupplivförsäkring är lite speciell för man tjänar mer ju fortare man dör – och det vill man ju inte.
Är man inte nöjd med sitt försäkringsbolag kan man byta. Folksam är i stort varken bättre eller sämre än de andra. För alla bolag gäller att det är först när försäkringen måste användas för en skada som man verkligen förstår hur den fungerar. Oftast blir man besviken.

Andreas Jerat

2009-12-04 kl 16:30

Hej Kajsa Karlsson,

Vi har under lång tid fört samtal om de problem vi står inför med de pensionärsorganisationer som är våra avtalspartner. Det är uppenbart att vi hade kunnat vara tydligare. Juridiskt sett har Folksam rätt att göra denna förändring av ersättningen. Gruppförsäkringen, liksom de flesta andra försäkringar, är ettårsavtal. Den premie som man betalar in är en årlig premie för innevarande år. Både villkor och pris kan ändras när avtalstiden gått ut.

Se även utlåtande i denna fråga från Konsumenternas försäkringsbyrå: http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/content.asp?avd=start

Andreas Jerat
Presschef, Folksam

Andreas Jerat

2009-12-04 kl 16:31

Hej Owe, Berndt Eriksson, Kalle m.fl.,

Ett vanligt missförstånd när det gäller grupplivförsäkringen för pensionärer är att den fungerar som en form av sparande. Vi tycker det är beklagligt att det har uppfattats så, och det finns anledning till självkritik och granskning kring hur vi har erbjudit den här försäkringen till våra kunder.

Grupplivförsäkringen är en riskförsäkring. Den ger samma ersättning oavsett om man betalat sin premie en enda gång, eller under många års tid. Utbetalningen av en ersättning är alltså inte summan av de premier man betalt in genom åren, utan beloppet fastställs i villkoren – villkor som Folksam nu dessvärre tvingas att ändra på.

Folksam har bjudit in pensionärsorganisationerna till samråd om alternativa lösningar. Förutsättningen är fortfarande att försäkringen ska bära sig själv, och inte drabba Folksams övriga kunder. För dig som är kund hos oss kommer dina nuvarande villkor att fortsätta gälla under hela 2010. Den slutgiltiga utformningen av den här försäkringen kommer inte att vara färdig förrän om drygt ett år.

Andreas Jerat
Presschef, Folksam

Andreas Jerat

2009-12-04 kl 16:31

Hej Marianne,

Svaren på dina frågor är sådant som vi tar upp med våra avtalspartner till exempel PRO och SPRF, men vi kan inte lämna ut det till privatpersoner. Hoppas att du har förståelse för det.

Andreas Jerat
Presschef, Folksam

Andreas Jerat

2009-12-04 kl 16:32

Hej Gunnel Fallgren, Sture Lindblom, Lars-Folke Lövgren m.fl.,

Folksams ledning har inte bonus. Folksams ledning har inte heller förmånsbaserade pensioner.
Däremot har vi ett belöningssystem för våra medarbetare där varje medarbetare för 2008 fick 4000 kronor. Det finns tydliga mål som alla känner till och där alla kan bidra. Det viktigaste målet är att dra ner kostnadsprocenten. Ingen i ledningen deltar i belöningssystemet.

Andreas Jerat
Presschef, Folksam

Andreas Jerat

2009-12-04 kl 16:32

Hej Herberth Hellberg,

Man behöver inte ha varit med under sin aktiva tid för att ha kunnat teckna gruppförsäkringen, det räcker med medlemskap i en av de pensionärsorganisationer som är våra avtalspartner.

Andreas Jerat
Presschef, Folksam

Andreas Jerat

2009-12-04 kl 16:33

Hej Owe, Leif Nordgren, Krister Holm m.fl.,

Grupplivförsäkringen, liksom de flesta andra försäkringar, är ettårsavtal. Den premie som man betalar in är en årlig premie för innevarande år. Både villkor och pris kan ändras när avtalstiden gått ut.

Andreas Jerat
Presschef, Folksam

Lasse Nilsson

2010-03-27 kl 12:49

Vilken organisation och ansvar finns i Folksam?
Läser nu meddelande från PRO att de träffat alla distriktsordförande och beslutat att PRO samarbetar med en mäklare för att värdera kommande medlemsförsäkringar.
Inte klart att försäkringarna blir i Folksam. Min fråga blir bara finns det inte vilja längre i Folksam att ha äldre försäkrade? Finns inte ägarinflytande kvar i Folksam organisationen? Var blev det av de över 50-talet försäkringskommittér som fanns i organisationer som har byggt upp Folksam. Finns inget inflytande längre från de som sitter i styrelse och stämma? Hörde att Folksamkontoret i Trelleborg skall läggas ner 1 oktober, kanske ett bevis för att det inte längre behövs några försäkringstagare.

Christer Landelius

2010-03-29 kl 15:00

Hej Lasse

Självklart är det så att Folksam mer än gärna vill försäkra de äldre även i framtiden. Inte minst genom att vi nu under våren lanserar ett helt nytt seniorpaket tycker vi att vi på ett tydligt sätt visar detta. Att den grupplivförsäkring som startades i mitten av 80-talet inte längre kan användas i sin nuvarande utformning med oförändrad premie är en annan fråga.

Folksam har idag kommittéer med samtliga förbund inom LO, med flera TCO-förbund och med ett mycket stort antal andra organisationer. Dessa kommittéer är en del av Folksams organisation och ger dessutom organisationen insyn och inflytande över verksamheten. I kommittéerna diskuteras såväl försäkringarnas ekonomi som framtida utveckling.

Vänligen
Christer Landelius
Förbundsansvarig Folksam

Lasse Nilsson

2010-03-30 kl 08:49

Christer Landelius.
Hoppas att detta seniorpaket har framtagits i samråd med försäkringskommitteérna och att informationen som vi förväntas få under april har en god förankring.
När jag läser information från PRO har de beslutat att använda en mäklare för att pröva framtida medlemsförsäkringar. Det gäller nog för Folksam att redovisa sin verksamhet för att den skall bli trodd.
Kanske styrelse och stämma tar ställning för våra försäkringslösningar om det inte sker genom anställdas
förmåga att samråda och besluta.
Hälsningar Lasse Nilsson Trelleborg

Länkar till denna sida

Folksams VD svarar på kritiken « LärarförsäkringarBloggen

2009-10-26 kl 15:07

[...] information: Hela debattartikeln Dela med [...]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller pinga oss från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Relaterade nyheter

Folksam fattade rätt beslut: Anders Sundström kommenterar kritik mot försäljning av återförsäkringsbolag

14 februari 2005
Koncernnyheter

Idag kommenterar Dagens Nyheter Folksams försäljning av run off-delen i återförsäkringsbolaget Folksam International. När det nya ägarbolaget tog över försattes bolaget i konkurs av de nya ägarna efter ett knappt halvår. Den aktiva delen av Folksam International hade då redan sålts till det stora amerikanska återförsäkrarna White Mountain. Återförsäkringsbranschen har under åtminstone ett drygt årtionde....

Folksams vd Anders Sundström: ”Ju fler nya bilar på vägarna, desto säkrare kör Sverige”

21 april 2005
Trafik

På tjugo år har risken att dö i en bilolycka minskat med 90 procent om man kör en nytillverkad bil. ”Det innebär en trygghetsrevolution för landets bilister”, säger Folksams vd Anders Sundström. ”Det viktiga nu är att fler svenskar snabbt får del av denna ökade trygghet. Ett förfinat klassningssystem, där bland annat bilarnas säkerhetsstandard ges....

Anders Sundström ny vd för Folksam

12 maj 2004
Koncernnyheter

Styrelserna för Folksams Liv och Folksam Sak har utsett Anders Sundström till ny vd för Folksam. Han tillträder den 1 september 2004 och efterträder därmed Folksams nuvarande vd Tore Andersson, som går i pension. ”Jag är hedrad över uppdraget att få leda Sveriges största och viktigaste kundägda försäkringsbolag”, säger Anders Sundström. Anders Sundström har en....

Anders Sundström, vd i Folksam: ”Blanda inte bort korten, Bäckström!”

26 april 2005
Sparande

I Svenska Dagbladet den 24 april uttalar sig Skandia Livs vd Urban Bäckström om Skandias 15 000 missnöjda pensionssparare, som nu hotar med flytt till Handelsbanken Liv. ”Urban Bäckström försöker skaka av sig kritiken från Grupptalan mot Skandia bland annat genom att påstå att KPA Pensionsförsäkring, majoritetsägt av Folksam, är ett av ”de dyraste bland de största livbolagen”, säger Folksams vd Anders Sundström.

Folksams VD kritisk mot storbankernas vinster på spararnas fondavgifter

29 augusti 2000
Sparande

Folksams VD kritisk mot storbankernas vinster på spararnas fondavgifter: "Nu behövs det alternativ på sparmarknaden som inte skinnar folket"

Kontakt

För pressrelaterade frågor vänligen kontakta Folksams informationsjour på telefon 08-772 66 60 eller skicka e-post till infojour@folksam.se.

Kalendarium

Följ Folksam

Bilder

Om Folksam

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande och lån till kunder i Sverige. Genom cirka 3 800 anställda och ett 30-tal kontor spridda över landet försäkrar Folksam varannan person, vartannat hem och var fjärde bil i Sverige.