Tillverkarna av värmepumpar struntar i kvaliteten

Tillverkarna av värmepumpar struntar i kvaliteten

14 december 2009 | Taggar: , , , , | Kategorier: Miljö

De senaste åtta åren har kvaliteten på nytillverkade värmepumpar försämrats avsevärt. Folksam har fört statistik över värmepumpskador sedan 1999 och idag presenteras siffrorna för 2008*. De visar att försämringen fortsätter – under 2008 skadeanmäldes drygt 8500 värmepumpar varav hela 77 procent är mindre än fem år gamla. En anledning är att tillverkarna prioriterar billiga komponenter framför kvalitet.

– Det är en orimligt hög andel skador för så pass nya och dyra produkter, som beror på att tillverkarna gör avkall på kvaliteten. Vi hade hoppats att branschen skulle jobba för att vända utvecklingen, men den har snarare gått bakåt än framåt. Man kan inte låta bli att undra var det ska sluta, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam.

Andelen nya värmepumpar, mindre än fem år gamla, som skadeanmäls till försäkringsbolagen har ökat från 50 till 77 procent mellan 2001 och 2008. Bara under senaste mätperioden, 2007-2008, har andelen ökat med fyra procentenheter.

Försäkringsbolagens sammanlagda kostnader för skador på nya värmepumpar 1999-2008 har nu nått en halv miljard kronor. Totalt har drygt 47 000 värmepumpar skadeanmälts under perioden. Att nya värmepumpar allt oftare går sönder innebär också en stor kostnad för villaägarna. Uppskattningsvis handlar det om 165 miljoner kronor i direkta kostnader i form av självrisk och avskrivningar.

– Frågan till branschen är om det är rimligt att en så stor andel av skadeanmälningarna rör nya värmepumpar. Det är särskilt relevant när det gäller bergvärme, som är en stor investering för villaägare, med en kostnad på uppåt 200 000 kronor för köp och installation, säger Jan Snaar.

75 procent av de bergvärmepumpar som skadeanmäls är mindre än fem år gamla. För den billigare produkten luft/luft-värmepumpar är siffran hela 92 procent och för luft/vatten-värmepumpar 88 procent. Frånluftspumpar är den enda kategori som blivit mer skadefri efter hand. Där är andelen nya pumpar som skadeanmäls 47 procent.

– Av statistiken kan man utläsa att flera produkter har seriefel. Jakten på billiga komponenter är en viktig anledning till att kvaliteten försämrats så pass mycket. Det är dags för branschen att ta sitt ansvar och prioritera kvalitet framför att köpa billiga men dåliga komponenter, avslutar Jan Snaar.

För aktuella listor över skador, se bilagor.

* Folksams listor över mest skadade värmepumpar baseras på bolagets egen skadestatistik. Den ligger till grund för en uppskattning av hur skadebilden ser ut för hela försäkringsbranschen. Listorna över antal skador kan inte ta hänsyn till hur många värmepumpar av varje redovisat slag som sålts, eftersom säljstatistiken hemlighålls av tillverkarna.

För ytterligare information:
Jan Snaar, miljöchef Folksam, telefon 08-772 65 63, 0708-31 69 63
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

Bokmärk och dela

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Håkan

2009-12-14 kl 21:11

Det är bra att Folksam presenterar denna förnämliga statistik, som blir mer och mer värdefull allteftersom åren går.
Tyvärr är det väldigt lätt att missuppfatta informationen från Folksam, om det nu skall benämnas information eftersom den inte är direkt sammanställd. Här listas endast hur många skadeanmälningar som har skett, medans antalet installerade värmepumpar saknas helt. Detta skapar lätt en väldigt skev verklighetsbeskrivning.
En liten tillverkare kan ha 100% skadeanmälda värmepumpar men ändå inte platsa på ”värstinglistan”. Omvänt så behöver bara några procent av Nibes värmepumpar skadeanmälas för att Nibe skall hamna på topp i värstinglistan eftersom dom är så stora aktörer på marknaden.
Mycket av Folksams material är inte bearbetat, utan föreligger mest som utgångsdata för vidare analys, därför är det mycket olämpligt att basunera ut dessa i media. Dessutom tycker jag att mycket är vinklat, såsom till exempel pressmedelandet ovan. Det är inte många kommentarer ovan som håller för en fördjupad analys och granskning. Exempelvis så framstår kvaliten av värmepumparna som rena skräpet. Det står inte i Folksams material att det finns cirka 658000 värmepumpar i Sverige vid utgången av 2008, (Energimyndighetens uppgifter). Detta innebär att 8500/658000= 1,3% av värmepumparna havererar per år, vilket plötsligt verkar väldigt lite De senaste 30 åren jag har haft bil har sannolikheten för en skadeanmäln på min bil varit betydligt högre, omkring 25%. Skulle Sveriges bilar ha samma kvalitet skulle vi bilägare bli riktigt lyckliga!
civ.ing. Håkan Persson
Energiekonomerna, Teknisk Chef

Håkan

2009-12-14 kl 21:45

Folksams uppgift om att ”Försäkringsbolagens sammanlagda kostnader för skador på nya värmepumpar 1999-2008 har nu nått en halv miljard kronor.” verkar vara en chockerande hög kostnad, vilket måhända leder till att läsaren tänker att det inte är så konstigt att försäkringsbolagen måste höja premierna. Är det det som är tanken Folksam?
Delas kostnaden upp över hela perioden och för hela befolkningen så blir årskostnaden för försäkringsbolaget 6 kronor per person och år! Kostnad som motsvarar en halv kvällstidning…

Jan Snaar

2009-12-16 kl 14:02

Svar till Håkan Persson

Hej!

Tack för de synpunkter du lämnat angående värmepumpar och dess kvalitet.

Beträffande det faktum att antalet skadade pumpar inte sätts i relation till sålda pumpar av samma modell så har du helt rätt i att det inte är tillfredsställande och kan leda till fel slutsats. Men vi har nu i tio års tid försökt att förmå värmepumpstillverkarna att lämna ut försäljningssiffrorna så att vi skulle kunna ge denna service.

Men vi får tyvärr inga siffror. Tillverkarna hänvisar till att det inte är möjligt av konkurrensskäl. Möjligen kan man ana att de också är lite rädda för vad en jämförelse mellan skadade och sålda skulle innebära. Så därför blir det en bruttolista. Tyvärr!

Att vårt material inte håller för en fördjupad analys håller jag verkligen inte med om. Du har genom att dividera antalet existerande värmepumpar dragit slutsatsen att det ger en skadeprocent på 1.3 % per år vilket inte skulle vara något att uppröras över. Men det blir en fullkomligt felaktig slutsats av följande skäl:

* Pumpar som omfattas av en garanti berör inte försäkringsbolagen. Om vi tittar på 2008 års resultat kan vi utgå ifrån att minst 200 000 fortfarande omfattades av en garanti. Dessa pumpar får vi inga anmälningar på om de skulle haverera. (Sedan kan man ju alltid hoppas att de fungerar tillfredsställande under garantitiden, men det vet vi inget om).

* En pump äldre än 11 år omfattas inte av försäkringen, den är utförsäkrad. Inträffar en skada på en sådan pump anmäls skadan inte till försäkringsbolagen över huvud taget. Hur många pumpar det finns som är äldre än 11 år har jag inte sett någon statistik på. Men en gissning, 100 –150 000? Kanske 200 000?

* Villaförsäkringens maskinmoment gäller med ett åldersavdrag. Detta är 10 % per påbörjat år, efter två avdragsfria år. Ett exempel, är en skadad pump 9 år blir åldersavdraget 80 % av skadekostnaden. Till detta kommer också en självrisk på 1 500. För att det ska vara någon mening att anmäla en skada på en sådan pump till sitt försäkringsbolag krävs att skadan kostar minst 7 600. Hur många skadefall som aldrig anmäls på grund av att avskrivning och självrisk ”äter upp” skadebeloppet vet vi inte eftersom det inte rapporteras till oss.

Vår del i en värmepumps liv är således mellan 2 – 11 år. Dessutom försvinner en del skadefall även under den perioden på grund av avskrivning och självrisk. Det innebär att den bas som vi kan utgå ifrån när vi räknar skadeprocent är långt mindre än vad man uppskattar det totala antalet värmepumpar till.

Det som bekymrar oss mest är dock att andelen pumpar som är under 5 år vid skadetillfället ökar. När vi gjorde vår första sammanställning 2001 var 53 procent av pumparna under 5 år. I 2008 års sammanställning var motsvarande siffra 77 procent. En stor förändring åt fel håll.

Jag är övertygad om att de villaägare som lägger ner stora summor på att installera en värmepump förväntar sig att vara bekymmerfri under många år. För ett icke oansenligt antal blir det inte så. Vi vidhåller att det finns stora kvalitetsproblem för tillverkarna att åtgärda.

Jan Snaar
Miljöchef, Folksam

Ridax

2009-12-16 kl 17:13

Hej!

Jag tycker att er rapport och era slutsatser har betydande brister och direkta felaktigheter. Till exempel betonar ni att kvaliteten på värmepumpar har blivit allt sämre och som stöd för detta påstående så tar ni det enkla faktum att 77% av skadorna 2008 gällde pumpar 5 år eller nyare medan samma siffra år 2001 var 50%.

Men snälla nån! Hur kan man dra så uppseendeväckande felaktiga/förhastade slutsatser med ett så bristfälligt grundmaterial? Om det under perioden 2003-2008 såldes dubbelt så många värmepumpar jämfört med 1996-2001 (inte alls osannolikt, snarare tvärtom så är det mer än dubbelt så många) så har ju i princip felfrekvensen SJUNKIT från 50% till 38% (det är en liten grov uppskattning det också, då man måste titta på totala populationen av installerade värmepumpar, men det är i alla fall en mycket bättre uppskattning än de som ni gör!).

Jag tycker det är DIREKT OÄRLIGT av Folksam att komma med sådana här påståenden och detta sänker bara förtroendet för Folksam.

Ridax

2009-12-16 kl 17:19

Ert sätt att resonera är som att påstå att platt-TV har blivit mycket sämre de senaste 5 åren. För antalet skador som ni har på platt-TV (5 år eller nyare) är säkerligen många gånger högre 2008 än antalet skador 2001. Ni missar TOTALT att det inte fanns så många platt-TV 1996-2001.

Är det MEDVETET som ni framför så MISSVISANDE uppgifter eller är ni helt enkelt så dåliga på att se begränsningarna i ert underlag?

Jag har försökt nå dig (Snaar) på telefon tidigare idag, men du var på möte fram till kl. 17.00 och när jag ringde då var det aldrig någon som svarade. Ert telefonsystem är lika förtroendeingivande som resten av ert företag verkar det som.

Jan Snaar

2009-12-18 kl 10:04

Hej Signaturen Ridax!

Du har helt rätt i att ett ökat antal nya värmepumpar gör att fördelningen mellan de som är under respektive över 5 år förändras. Vi brukar ta med detta som en restriktion i vårt årliga pressmeddelande om värmepumpar men tyvärr kom det inte med denna gång. Beklagar detta!

Vår önskan när vi tog fram statistiken första gången 2001 var att den kunde ge tillverkarna ett underlag och incitament för att göra bättre pumpar och att procenten skadade pumpar under 5 år skulle minska efterhand till en marginell siffra eftersom pumparna var så pålitliga. Så ser det inte ut tyvärr. Men du har som sagt rätt beträffande matematiken.

Det innebär dock inte att vi tycker att kvaliteten på dagens nya värmepumpar är tillfredsställande. Vi kan göra ett räkneexempel. I 2008 års statistik på inträffade skador var 4356 pumpar (exkl luft/luft) 3 – 5 år gamla. Eftersom det finns en tvåårig garanti såldes dessa pumpar grovt räknat 2003 – 2005. Under denna period såldes enligt statistik från värmepumpsföreningen 167 000 pumpar. Dessa pumpar har ”chans” att komma med i vår skadestatistik under 3 år. Om skadeantalet är oförändrat under dessa tre år innebär det att 13 068 pumpar skadas. Det innebär en skadeprocent på 7,8. Till detta kommer det som inträffar under garantitiden så skadeprocenten är högre än 7,8.

Är det tillfredsställande att 8 procent av pumparna råkar ut för en dyrbar (ofta) reparation de första fem åren? Vi tycker inte det.

(Även denna ekvation har sina brister eftersom vissa pumpar blir 6 år och mer under en treårs period och att nya kommer till i andra änden. Men om man utgår ifrån samma skadevolym och samma försäljningssiffror så blir det som ovan)

Ett annat skäl till att vi kan ana kvalitetsbrister är att skadebilden ser olika ut hos olika tillverkare. Ett exempel är bergvärmepumpar och en jämförelse Bosch/IVT och Nibe. Under den tid vi fört skadestatistik har båda fabrikaten haft likvärdigt många kompressorhaverier i förhållande till företagens storlek. Men när det gäller skada på växelventiler och kretskort ser det annorlunda ut. Bosch/IVT har under perioden 2001 – 2008 haft 2276 växelventilskador medan Nibe endast haft 236. Vad gäller kretskort har Bosch/IVT haft 1896 skador, Nibe 240. Bosch/IVT har större marknadsandel men inte så mycket större att det motiverar skillnaden. Visst ger väl dessa siffror en känsla av att det finns förbättringsmöjligheter?

Eftersom du skriver under signatur vet vi förstås inte vad som genererar ditt intresse för frågan, men om du på något sätt har kontakt med värmepumpsbranschen får du gärna hjälpa oss att få branschen att lämna ut försäljningssiffror per fabrikat och modell. Det skulle hjälpa oss att göra statistiken väldigt exakt. Hittills har de vägrat.

Villaägarna har varit med och finansierat trasiga pumpar med 165 miljoner i självrisk och avskrivningar under den tid vi gjort skadestatistiken. Det vill säga i konkreta utlägg. Det är dessutom de som betalar villapremien som ersätter resten. Så det är villaägarna som betalar den bristande kvaliteten. Här vill vi verkligen vara en röst åt drabbade villaägare. Jag är övertygad om att de som lägger ner stora summor på att installera en värmepump förväntar sig att vara bekymmerfria under många år. För ett icke oansenligt antal blir det inte så.

Jan Snaar
Miljöchef Folksam

Ridax

2009-12-18 kl 12:51

Hej Jan!

Det jag främst invänder emot är ert sätt att med stora bokstäver dra förhastade slutsatser av ett statistiskt bristfälligt material. I de flesta artiklar, i pressmeddelanden och även på er hemsida så trycker ni hårt på att kvaliteten på värmepumparna har blivit sämre. Sannolikheten för att detta INTE STÄMMER är VÄLDIGT STOR! Då finns det ingen anledning från Folksams sida att göra bort sig och påstå detta i så stora bokstäver…

Sedan håller jag naturligtvis med om att en bergvärmepump som går sönder inom 5 år är ett misslyckande från tillverkarens sida.

Men jag måste också påpeka att jag tycker försäkringsbranschen är allt för naiva och låter sig utnyttjad stenhårt av VP-branschen och det är YTTERLIGARE en anledning till att er statistik (som redan har ett undermåligt underlag) blir ytterligare snedvriden så att det ser ut som att pumparna har blivit sämre.

Du vet säkerligen att de stora VP-tillverkarna har långa ”garantiförsäkringar” som är rena åldersavdrag/själrisk-elimineringar. Det är en ganska ny företeelse (i alla fall inte alls lika vanlig 1996-2001) och det gör ju naturligtvis att benägenheten att anmäla en skada till er som försäkringsbolag är mycket högre då VP-ägaren får hela kostnaden betald. Om man inte har en sådan ”självriskelimineringsförsäkring” så har man ju inte alls lika stort incitament att anmäla en skada till er, dels då ersättningen kan bli låg/utebli, dels då många kunder inte tänker på att försäkringen kan täcka denna typ av skador.

Vidare är jag övertygad om (men här saknas bevis helt och är helt och hållet spekulation från min sida) att dessa självriskelimineringar gör reparationskostnaderna mycket dyrare. Tillverkaren får ingen som helst prispress på reservdelar eller arbetstid då försäkringsbolaget betalar. Tvärtom, om tillverkaren skall betala självrisken, så tar han hem det han förlorar på karusellen på gungorna (reservdelarna) istället.

Reparatörerna eller VP-tillverkarna har inte heller längre något incitament till ”precisionskirurgi”. Reparation av värmepumpar liknar snart som man gör med datorer. Byt ut hela moduler och funkar det inte efter det, så byter man en annan modul. På luft/luft-sidan så byter de ju gärna hela pumpen. Dyrt och lönsamt. Firman får sälja samma pump två gånger.

Om ni vill angripa VP-tillverkarna så är det här ni borde angripa dem.

Som du säkert märker så är jag inte alls involverad i VP-branschen yrkesmässigt. Bara en stackars (eller glad?) ägare till en bergvärmeanläggning.

Jag kan alltså hålla med om att VP-branschen är dåliga på att ta ansvar för sina produkter. Men det ursäktar inte Folksams sätt att dra helt felaktiga slutsatser ur ett bristfälligt statistiskt material. Vill ni göra något åt situationen, så vore det mycket bättre om ni försökte göra något mer konkret, som att höja självriskerna radikalt för värmepumpar och sälja en tilläggsförsäkring för VP. Då tar ni ju över marknaden från VP-branschen och de VP-tillverkare som ändå kör med självriskeliminering får betala dyrt (hög självrisk).

Nisse

2009-12-22 kl 15:07

Om det nu är ett bolag som dessa siffror baseras på (Folksam) så antar jag att övriga föräkringsbolag har en liknande statistik eller är det bara Folksam som försäkrar värmepumpar?
M.a.o så är det alldeles för många i vilket fall som helst, man kan inte jämföra dem med bilar, för du har väl inte ute och rastar din panna varje dag?
Utan det är enbart tack vare dålig och tveksam kvalité som dessa skador inträffar.
Så på dem bara.

Lasse

2009-12-25 kl 12:24

Hej kul men onyanserad läsning. Har jobbat med installationer av värmepunpar under några år och har behörighet kyla.
En sak som inte kommer fram är hur pumpar säljs till kund, många gånger av okunniga försäljare.
Vilket leder till att fel pump säljs till kund, något som är väldigt svårt att reparera i efterhand.
Ytterligare en svårighet är vem som har installerat pumpen, allfär många pumpar installeras av händige Harry eller nån som kör lite på sidan om.
Läckage problem och dålig vakuumsugning av system leder ofelbart till haveri.
Det företag jag jobbade åt höll kvalite före kvantitet felfrekvensen på dom pumpar vi installerade var väldigt låg, mycket lägre än vad er statistik visar.
Vi hade även garantiservice på ett par märken där vi kunde konstatera at vissa firmor fick en väldigt hög felfrekvens på sina installationer, både på tekniskfunktion av produkten samt kundnöjdhet vad gäller placering av aggregatet.
Det spelar allså ingenroll om en värmepump är av hög kvalite om installationen är dåligt utförd.
Det har under åren varit mycket lycksökeri i detta med vp. många har velat hoppa på tåget för att tjäna pengar.
Ekonomi i första hand där kunskap inte är så viktigt.

Pelle B

2009-12-28 kl 12:37

Här kommer några kommentarer från en som uppskattar folksams försök till produkt-förbättring/upplysning inom värmepumpssektorn då jag står inför val av fabrikat och installatör. Tanken är att låta installera en ny komfortvärmeanläggning i mitt hus. Att bestämma vilket aggregat som lämpar sig för just mitt hus med hänsyn taget till livslängd, kvalitet och energiförbrukning är inte helt lätt då värmepumpsmarknaden är fullständigt nerlusad av fabrikat och installatörer där alla hävdar att just deras aggregat är det absolut bästa ur alla aspekter. Att då få tillgång till Folksams statistik, ofullständig eller inte, ger statistiken mig en fingervisning om vem som inte bör installera mitt aggregat och vilka fabrikat jag bör hålla mig borta från, för varifrån och av vem kan jag få en nyanserad bild av detta ämne?
Självklart är det så att även Folksam har motiv till att ta fram och publicera statistiken, även jag har motiv som läser och tolkar den.
Rent allmänt ställer jag mig frågan om det inte är direkt olämpligt för tillverkare och installatörer att hamna i dylik statistik, vederbörande borde väl arbeta för att sälja och installera många aggregat utan att hamna i statistiken, det finns väl ändå uppenbara skäl till att de hamnat där oavsett hur många de har sålt?

Ridax

2009-12-29 kl 15:12

Nej, du har fel Pelle…

Janne

2010-01-07 kl 09:38

Ridax säger: ”Vidare är jag övertygad om (men här saknas bevis helt och är helt och hållet spekulation från min sida) att dessa självriskelimineringar gör reparationskostnaderna mycket dyrare. Tillverkaren får ingen som helst prispress på reservdelar eller arbetstid då försäkringsbolaget betalar.” Det gäller generellt för försäkringsverksamhet. Lönsamheten ligger på tex 5% av omsättning pga konkurrensen mellan försäkringsbolagen. Enda sättet öka vinsten i försäkringsbranschen i kr är ökad omsättning. Precis som i många andra branscher. Och ökad omsättning innebär att det är bättre med höga kostnader än låga kostnader. För låga kostnader innebär lägre premier och lägre omsättning och mindre vinst i kr.

Tor

2010-01-10 kl 16:49

Kan bara hålla med om att det är bra med information. Sedan är det upp till läsaren att tolka detta. Idag finns det oerhört mycket information på nätet om ”allt mellan himmel och jord”. Folksam ger här en indikation om problematiken, sen kan jag förstå att vissa leverantörer av utrustning känner sig uthängda, och det är väl upp till oss konsumenter att bedömma sanningshalten i vad leverantören säger. Så, kör gärna mera information och låt oss som konsumenter avgöra.

Pelle.B

2010-01-13 kl 21:29

Tack Ridax för genomtänkta och nyanserade kommentaren på mitt inlägg.

Henrik

2010-01-23 kl 12:00

Jag kan bara hålla med angående kvaliteten på värmepumpar, främst luft/luft. Vår förra pump höll i 4 år och det var värstingen när den inhandlades(försäljaren ”lovade” att den skulle lätt hålla i 15 år), monterades av certifierad personal. När man tog upp detta ämne bland vänner så var man tydligen inte ensam om detta problem. Ser man till vad man betalade för värmepump nr.1 kontra vad man sparat på enbart elförbrukningen så är detta en ruggigt dålig affär. Har precis monterat en ny pump enbart för att försäkringsbolaget stöttade till och för att vi rivit ut alla gamla el radiatorer så vi hade inget val. Hoppas nu att denna nya pump ska hålla lite längre iallafal.

Thomas Fredriksson

2010-01-25 kl 13:35

Köpte min Luft/Luft pump av märket IVT(gjord för nordiska föhållanden) i oktober 2006. Nu efter två stycken byten(senast bytt februari 2009) är det dags igen. Alltså fyra pumpar inom drygt fyra år. Så det är bara att hålla med!

Martin

2010-02-12 kl 22:17

Det pratas här om en garantitid på 2år. Garanti är något som är ganska oväsentligt då vi i Sverige har en konsumentköplag som ger oss rätt att reklamera fel som fanns från början i 3 år. Alltså borde försäkringsbolaget först från år 3 börja betala ut ersättning för trasiga pumpar. Fram tills dess är det tillverkaren som ansvarar för fel som fanns vid leverans. Jag hoppas verkligen ni på försäkringsbolaget har koll på detta och inte betalar ut ersättningar redan från 2:a året.

Robin Gladh

2010-02-15 kl 16:09

Har 25 år i yrket,och ser var dag olika tokiga saker, och hör också en del tokigheter,
Jag ser det hela så här, Det är för många okunniga i branchen, både intalatörer hemmafixare och impotörer,
När det gäller Luft/Luft, är det offta placerinen av innedelen som stör den sitter för trångt offta i trappa eller över ytterdörren, och kan inte sprida värmen, så brukaren kör den på 25-30 grader, så kompesson går så det koker i oljan,offta är den också för liten i effekten-
De flesta agg har ej avfostning så det räcker, dålig slut temp, den blir ej ren efter avfrostning lämmnar is i nerekant och den isen knäcker utedelen, isen defomerar förångaren som börjar läcka, utedel kass,
en del tror att det hjälper med värmekabel i botten typ 75 watt mot 4000watt kyleffekt inte så klokt.

Luft/ vatten och vatten/vatten många kör ut rent vatten till utedelen”frysrisk” platta ,ger totalhaveri.
Många använder Flytande kondensering, detta medför att FLÖDET är av hösta vikt,många saknar flödesvakt, övriga huset är ej byggt för detta, stängs för många termostater så minskar flödet och kondenseringen ökar och COPt minskar och livslängden på kompressor faller och haveriet är på GGGG.
Kylteknik är en mycket känslig teknik som funkar fint om man bara tar det lungt,

Försäkringbolagen skulle prova och godkänna de produkter som försäkras, i dag kan vilken kåpare som helst köpa vad som helst och fixa sen får bolagen betala,så jag tycker kolla upp alla skador vad är det som är fel. det finns alltid en förklaring, är det fel instal, är det konstruktions fel,eller är det dåligt underhåll, det finns olika betalare, eller var det en OLYCKA,

MVH RG

Eva

2010-02-19 kl 22:51

Robin!
Jag har följt de olika kommentarerna med stort intresse och har därför en fråga till dig. Med 25 år inom branchen måste du ha fått en uppfattning om kvaliteten på pumparna. Finns det luft/luftpumpar som sticker ut kvalitetsmässigt enligt din åsikt? Hade tidigare en Panasonic som jag var nöjd med men den gick sönder efter 4 år och det berodde på ett materialfel. En av kopplingarna var felkonstruerad och köld mediet läckte ut. Men vi upptäckte inte det i tid. Min bror, som köpte en likadan, är fortfarande nöjd med sin och den är nu ca 7 år gammal och tuffar o går. Nästa blev en Sanyo på rekommendation av en installatör som påstod att de var mindre skadedrabbade enligt hans erfarenhet. Nu har vi flyttat och det är dags att köpa en till vårt ”nya” hus som har direktverkande el och höga elräkningar. Men det är en riktig djungel eftersom alla påstår sig vara bäst. Har du några goda råd att dela ut?

Franz

2010-02-24 kl 14:22

Ett Exempel…
Sanyo SAP CRV123 EHNA
Inköspris 21.000
Istallerad 20070925
Nu,efter 2år och 4månader
Fel anmäld till Ahlsell KCC 20100121
Fel åtgärdat av Electrolux Service efter 14 dagars väntan(20100203)
Fakturan:
Kretskort utedelen 7694.00
Givare 306.00
Arbete 1666.00
Moms 25% 2416.50
Summa 12083.00kr

Kan detta vara rimligt? Föräkringen betalar utan att reagera?(och höjer premien)

Anders

2010-03-24 kl 21:20

Som konsument tycker jag det är strålande att ni samlar in och publicerar denna statistik.
Klart att tillverkarna känner sig hotade och gnäller lite, det är helt normalt att gå i försvarsställning när man känner sig hotad. Om man däremot är mogen kan man ta åt sig av informationen och förbättra produkterna. Har själv tänkt installera bergvärme snart och trodde att det skulle innebära 15-20 problemfria år… Men så är alltså inte fallet.

Anders N

2010-05-23 kl 13:03

I reklamen är alla pumpar bäst, byggda för svenskt klimat och klarar minst 20 minusgrader. Verkligheten är helt klart annorlunda. Därför ett stort tack till Folksam som vågar berätta hur det är.
En av mina vänner installerade en luft/vattenpump -09, haveri i december, 2 månaders väntan på reparation med hög elräkning som följd. Felet? En strömbrytare tilverkad i Kina, enligt reparatören klart livsfarlig. Stämmer nog att man väljer delar efter pris och inte kvalitet.

Tova

2010-09-22 kl 21:24

Hmm, har precis köpt hus med direktverkande el och en gammal kamin…. Har funderat på att köpa en luftvärmepump men denna läsning var ju inge kul….
Kanske köpa en ny täljstenskammin istället :-S
Kan det vara bättre investering… ? det är ju ungefär samma investeringskostnad

Rafael Ospino

2010-10-21 kl 17:06

Jag arbetar på ett företag, Chemiclean, som ofta får i uppdrag att sanera anläggningar där frysskyddsvätskor blandats. Detta får inte göras, eftersom olika frysskyddsvätskor inte förstärker varandras effekt, utan blandningen gör att de snabbt bryts ned till korrosiva blandningar med läckage eller sönderfrysning som följd. Folksam bidrar till förvirringen genom att i sin ”värmeguide” skriva ”Brinevätska är en blandning av vatten och exempelvis etanol”. Begreppsförvirringen är m a o total, och det är tragiskt att ett försäkringsbolag på detta sätt bidrar till framtida skador! Brinevätska är en saltlösning och inget annat!

Jan Snaar, Miljöchef Folksam

2010-10-25 kl 11:10

Svar till Rafael Ospino

Hej!

Du har helt rätt i att det råder begreppsförvirring beträffande vad som är ”brinevätska”. Folksam, liksom många tillverkare, har använt uttrycket som en allmän definition av ”köldbärarvätska” trots att det som du säger är en saltlösning. Ett exempel på hur språket kan förflackas över tid. När man byter innehåll i något lever ändå uttrycket kvar.

Vi kommer att se över Värmeguiden under hösten och då kommer vi att byta ut ”brinevätska” mot ”köldbärarvätska”, vilket är mer adekvat. Vi hoppas att andra som använder uttrycket ”brinevätska” gör detsamma.

Tack för påpekandet!

Jan Snaar
Miljöchef Folksam

Ronny Sjölin

2010-11-09 kl 11:43

Ang. statistik om värmepumpar;
Statistik kan användas på olika sätt och jag anser att ev. brister får man acceptera (även som leverantör av produkterna). Jag har som kund/köpare, en CTC Master 103-9L, installerad 1988. Som privatperson har jag upplevt problemen med skadad/sönderfryst förångare och trasig kompressor samt till-/frånluftsfläktar. Har bytt fläktar 1 gg, förångare 1 gg och kompressor 2 gg. Garantin hade gått ut och hemförsäkringen gav reducerad kostandstäckning för bristerna. Min varmvattenbehållare är ännu tät!!! Mina villagrannar med samma panntyp installerad har fått byta panna för 5-6 år sedan pga av korrosionskador.
Fråga: vad ska man begära för längd på garantin? 10 år?mvh Ronny Sjölin

Per

2010-12-04 kl 14:00

Jag hade nyligen en kabelbrand i en sex år gammal CTC Ecoheat. Då jag är elektriker var det snart konstaterat att orsaken var en olämpligt utförd anslutning i pumpens fabriksmonterade delar. Ren tur gjorde att branden inte utvecklade sig. Mailade Enertech och fråga om de hade någon kommentar till det inträffade. De menade då att det var fullt normalt att sådant kunde inträffa på sex år gammal utrustning!

Marcus

2010-12-06 kl 10:09

Folksam och Jan Snaar, det här är intressant statistik och ett bra sätt att skapa debatt! Som konsument skulle jag önska mig bättre översiktlighet i det underliggande materialet: För att svara på frågan ”Vilken tillverkare har mest/minst fel” skulle jag vilja ha PDF-filerna i Excel/motsvarande, alternativt möjlighet att filtrera statistiken på en vanlig websida. (I väntan på att leverantörerna redovisar installerad bas, som gör jämförelsen mer rättvis, skulle jag själv tittat på de större tillverkarna och antagit att de har lika stor andel)

stefan hansson

2011-01-05 kl 09:59

hej.köpte en luft vatten 2008.0203 från nibe,den har varit sönder 6 ggr med olika fel brännda pumpar.företaget som monterade den,det var inte nibes fel.dom körde systemet utan att fyllt vatten i systemet,sen har vi driftstopp på driftstopp och servicepersonal här konstant med jämna mellanrum,nibes fel..2 brända databoxar.mikrobrytare trasig,säkerhetsventil trasig 2 ggr,trots ett konstant tryck på 1kg och endast 2år gammal.nu stanna den igen.kretskortsfel.inga strömavbrott,inget annat fel,bara dog,det är bara skit hela nibe.stefan

Per-Anders

2011-02-02 kl 18:08

Köp Daikin det är superkvalite

Senator Galento

2011-02-14 kl 00:35

Min första luft/luftvärmepump installerades 1974. Den gick utan problem i 13 år, sedan var det dags att byta kompressor och en backventil. Därefter gick pumpen utan problem i 19 år till, men hackade mot slutet och fick gå i pension på grund av att freon tagit slut på marknaden. Så jag köpte en NIBE Fighter för att värma vatten med. Den gick överhuvudtaget inte att starta på grund av att kompressorn brann vid första försöket. Snacka om kvalitetsskillnad!
Alla producenter satsar enorma resurser på att göra livslängden på sina grejer så kort som möjligt efter garantitidens utgång. Det gäller värmepumpar, bilar, diskmaskiner och mobiler. Annars får dom ju inte sälja nytt. Så läs ovanstående kritiska kommentarer med det i bakhuvudet och häng ut fuskbyggarna på väl synlig plats.

Anders2

2011-03-01 kl 11:23

En fråga som jag funderat på en längre tid är varför inte värmepumpen ska synas i premien? Jag som valt annan värme, tex fjärrvärme vill ju inte via premien betala för dyra värmepumshaverier. PÅ samma sätt som tex förhöjda självrisker gäller för fuktskador i badrum borde värmeanläggningar klassas olika när premien ska sättas. Något för försäkringsbranchen att gemensamt jobba vidare på?

Putte

2011-03-07 kl 10:37

Vilka är det exakta tillverkare till bergvärmepumpar? Tack i förhand.
Bröder

Robert Nygren

2011-03-09 kl 10:55

Hej Anders!

Vi vet att uppvärmningssätt av huset spelar roll för vissa riskskillnader och kan eventuellt behöva prissätta utifrån det i framtiden. Men det är alltid en avvägning mellan hur komplex prissättning som ska användas och hur stort riskutslaget faktiskt är.

Med vänliga hälsningar
Robert Nygren
Chef Produkt Sakförsäkringar, Folksam

Jan Flinta

2011-06-22 kl 15:02

Värmepumpen från Aqhlsell 1984

Jag installerade en 8 kW berg-VP 1984 från Ahlsell och den funkar oklanderligt ännu. Efter 7 år hade jag tjänar in installationskostnade. Reda första året pajade cirkulationspumpen upp till radiatorerna. Även nästa cirkulationpump havererade eften kort tid. Tredje cirkulationspumpen funkar fortfarande. Alltså inga fel på VP. VP-leverantören menade att om kompressorn skulle paja efter 10 år så kosrar en ny bara 3000 kr, dvs bara 300 kr per år men originalet funkar fortfarande. Ungefär vart 5-te år kom ”Dansken” och kollade VP, mätte olika värden, fyllde på eventuellt freon mm. VP har under alla åren klarat en års-värmefaktor på ca 2,2. Jag valde ett nummer större VP än leverantören föreslog emedan jag ville slippa utnyttja tilläggsel under den kallaste perioden (då behövs ju elen bättre på annat håll) VP är tryckreglerad för att minska påkänningar.Jag förbereder ersättning av VP för freonet kan väl inte räcka så läng till (gamla sorten) och jag jämför olika VP märken men är rädd för den inbyggda livslängdsbegränsningen.
MVH Freddy

Bo i Finland

2011-07-11 kl 16:39

Bra Folksam!
Tack för viktig information som endast ni erbjuder. Värmepumptillverkarna tycks mest koncentrera sig på att maximera vinsten eller putsa sina glättade fyrfärgsbroshyrer. Så blir det ofta då ekonomerna styr företagen.

Tack även till de installatörer som delar med sig av sin praktiska erfarenhet. Typiska fel borde kunna lösas tekniskt av tillverkarna med lämpliga givare på känsliga ställen i konstruktionen eller med schemalagda servicebesök om detta är opraktiskt så att felen upptäcks i tid före ett haveri.

Tack även till alla er värmepumpsägare som delar med er av era erfarenheter, både goda och dåliga, för oss som står i valet och kvalet.
Nu vet vi lite bättre vilka frågor vi ska ställa till försäljaren.

Jag håller nog med Tova, det får bli en täljstenskamin i mitt nybygge, åtminstone som backup då jag väntar på service flera månader mitt i smällkalla vintern.

Bo

lena

2011-07-25 kl 20:34

Alla ni som skriver om luftvärmepumpar talar inte om var ni bor i landet. Det har en viss betydelse när man väljer VP.Man kanske inte kan ha samma pump i Norrland som i Skåne.
Jag bor i Norrland och har valt en som har en isolerad utedel som klarar kylan bättre. Är jättenöjd!

Johan

2011-08-25 kl 17:11

Hahah o ingenting säger man när bilen går sönder.. haha.

Rafael Ospino

2011-09-27 kl 15:16

Hej igen Jan! Det var nu snart ett år sedan jag påpekade att den begreppsförvirring som råder när det gäller frysskyddsvätskor är en viktig anledning till att värmepumpar går sönder. Vi har fått sanera många system från korrosiva häxblandningar i större fastigheter, med det görs ju bara om någon upptäcker detta före raset.
Det är klart att kostnadsjakten har lett till att man här som i andra branscher dimensionerar allt snålare när man konstruerar nya aggregat, vilket gör dem desto känsligare för felhantering.
För mig är det ett mysterium att försäkringsbranschen inte bara ställer krav på att rätt medium används, utan dessutom FORTFARANDE har kvar de felaktiga formuleringarna i värmeguiden…

Länkar till denna sida

Bra och dåliga luftvärmepumpar, hur väljer man? « dinaLivsmedel

2010-02-21 kl 21:51

[...] För ytterligare information om vilka luftvärmepumpar som har hög skadeanmälansstatistik kan man besöka Folksams hemsida [...]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller pinga oss från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Relaterade nyheter

Värmepumpar säljer bra – men kvaliteten är fortfarande ett problem

27 november 2006
Miljö

62 procent av alla värmepumpar som går sönder är mindre än fem år gamla. Det är fler än då Folksam började mäta den årliga skadefrekvensen 1999. Då var motsvarande siffra 53 procent. Än mer alarmerande är att årskostnaden för alla pumpskador ökat med 20 procent mellan 2004 och 2005, enligt Folksams färska statistik. Det innebär hela 8,3 miljoner kronor mer, bara för att reparera skador på värmepumpar vars garanti nyss gått ut.

Alarmerande kvalitetsbrist hos nya värmepumpar

3 november 2008
Försäkringar Miljö

”73 procent av de värmepumpar, som anmäldes skadade till försäkringsbolagen under 2007 var yngre än fem år. 2001 var denna siffra 50 procent, vilket redan då betraktades som en hög siffra och antydde att kvalitetsarbetet hos tillverkarna inte stod i paritet med viljan att sälja. Men vad ska man säga nu?”

Värmepumpar går sönder för ofta och för tidigt – stora kostnader för villaägarna

24 januari 2003
Koncernnyheter

Folksam presenterar listor över mest skadedrabbade fabrikat och modeller: Värmepumpar går sönder för ofta och för tidigt - stora kostnader för villaägarna ”Svenska villaägare installerar allt fler värmepumpar, vilket är bra både för energieffektiviteten och miljön. Men ännu drabbas värmepumpar som produktgrupp av alldeles för många skador, som inträffar alldeles för tidigt i produkternas livscykel,....

Skador på värmepumpar fortsätter öka

11 oktober 2007
Koncernnyheter

Hela 70 procent av alla värmepumpar som går sönder är mindre än fem år gamla. Det är en ökning med sju procent 2006 jämfört med närmast föregående år, enligt Folksams nya statistik över 2006 års värmepumpsskador*. Totalt sett ökade skadeanmälningarna med 19 procent under perioden. Folksam började mäta pumparnas skadefrekvens 1999. Fram till och med 2006 har skadorna kostat villaägarna 350 miljoner enbart i reparationer.

Folksams nya listor över mest skadedrabbade värmepumpar: Skadorna fortsatte öka under 2003. Hemlighållen försäljningsstatistik försvårar kundernas köpval

1 oktober 2004
Koncernnyheter

”Den höga skadefrekvensen för värmepumpar förblir ett problem. Mönstret med många inträffade skador tidigt under produktcykeln, det vill säga efter 2 – 5 år precis när garantin löpt ut, bidrog starkt till en kostnad för villaägarna på drygt 43 miljoner kronor 2003. Det är oacceptabelt med tanke på att alla som köper värmepump investerar mellan....

Kontakt

För pressrelaterade frågor vänligen kontakta Folksams informationsjour på telefon 08-772 66 60 eller skicka e-post till infojour@folksam.se.

Kalendarium

Följ Folksam

Bilder

Om Folksam

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande och lån till kunder i Sverige. Genom cirka 3 800 anställda och ett 30-tal kontor spridda över landet försäkrar Folksam varannan person, vartannat hem och var fjärde bil i Sverige.