Folksams vd Anders Sundström: ”Ju fler nya bilar på vägarna, desto säkrare kör Sverige”
21 april 2005 | Kategorier: Trafik
På tjugo år har risken att dö i en bilolycka minskat med 90 procent om man kör en nytillverkad bil. ”Det innebär en trygghetsrevolution för landets bilister”, säger Folksams vd Anders Sundström. ”Det viktiga nu är att fler svenskar snabbt får del av denna ökade trygghet. Ett förfinat klassningssystem, där bland annat bilarnas säkerhetsstandard ges ännu större tyngd, kan vara en väg dit. Men vi behöver fler ekonomiska incitament för att påskynda utvecklingen mot en yngre bilpark i Sverige.”
För första gången på tjugo år minskar risken för invalidiserande pisksnärtsskador, den överlägset största orsaken till alla personskador i trafiken. Detta framgår i 2005 års upplaga av Folksams undersökning ”Hur säker är bilen?”. Minskningen tillskrivs de nya effektiva skyddssystem mot pisksnärtsskador, som halverar skaderisken i allt fler nya bilmodeller. Skall- och benskador har minskat med 74 respektive 62 procent på tjugo år tack vare förbättringar i bilarnas grundkonstruktion. Och moderna antisladdsystem halverar risken för svåra och dödande skador vid halt väglag.
– Bilarnas ökade säkerhet innebär en revolution i minskade risker för bilisterna. Nästa steg blir att undersöka hur detta kan få större genomslag på bilägarnas försäkringspremier. Vår utgångspunkt är att fler bilister snabbare ska kunna få del av alla säkerhetsvinster, konstaterar Anders Sundström. Förändringar i premieklassningen kan vara en väg dit. Då skulle vi samtidigt ta ett viktigt samhällsansvar.
Totalt sett hör den svenska bilparken till de äldre i Europa. Personskador står fortfarande för 55 procent av de totala bilskadekostnaderna. Om ökad säkerhet kunde knytas närmare till premien skulle de ekonomiska incitamenten öka för en säkrare bilpark. Men det krävs fler starka incitament som driver den utvecklingen. Det kan till exempel gälla förmånsbeskattningen av bilar:
– När nybilsköparen tar antisladdsystem, alkolås eller annan livräddande säkerhetsutrustning som tillval åker förmånsvärdet upp enligt samma skattesats som när tillvalet är aluminiumfälgar, läderklädsel eller inlägg i instrumentpanelen. Detta är uppenbart orimligt. Systemet måste gå att anpassa så att det premierar livräddande bilsäkerhet, säger Anders Sundström.
– All utrustning som gör bilen säkrare borde egentligen vara kraftigt skattereducerad. I Danmark är antisladdsystem i bilarna helt skattebefriat redan idag.
– I Sverige vet vi att företag köper hälften av alla nya bilar på marknaden. Dessa bilar har nästan undantagslöst all viktig säkerhetsutrustning som standard, och det är bra. Men många kommuner och landsting köper av budgetskäl mindre bilar, som har livräddande säkerhetssystem endast som tillval. Om bilsäkerhet kunde få genomtänkta skattereduktioner skulle föryngringen av den svenska bilparken kunna påskyndas avsevärt, säger Anders Sundström.
För ytterligare information:
Anders Sundström, vd Folksam, tel 08-772 66 10
Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07
Folksams kunskap inom trafiksäkerhet är känd över hela världen. Vartannat år sedan 1984 presenteras rapporten ”Hur säker är bilen?”, en sammanställning baserad på verkliga olyckor. Folksam är en av de största aktörerna i Sverige när det gäller bilförsäkringar, och arbetar aktivt med bland annat trafiksäkerhet och miljö för att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och trygghet för individen. Läs mer på www.folksam.se/forskning
————————————————————
Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=90309&fn=wkr0010.pdf Ju fler nya bilar på vägarna, desto säkrare kör Sverige
Kommentarer
Lägg till kommentar
Du kan skriva en kommentar eller pinga oss från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.