Bilindustrin lågprioriterar barns säkerhet i baksätet
27 oktober 2009 | Taggar: Anders Kullgren, barn trafiksäkerhet, Folksam, Folksam Trafik, Maria Krafft, Säker bil, Säkra bilar, trafiksäkerhet | Kategorier: Trafik
Barn som färdas i baksätet i en modern bil har eftersatt säkerhet. Bilars säkerhetsnivå har ökat avsevärt de senaste 15 åren, men den nya tekniken finns oftast inte tillgänglig för passagerare i baksätet. Barn i åldern 4–12 år som sitter bak är en grupp som bilindustrin glömt bort.
De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare om det inte kompenserades med bältessträckare*, kraftbegränsare** och krockkudde. Men i baksätet har säkerhetsutvecklingen stått mer eller mindre stilla. Eftersom det främst är barn som åker i baksätet är det de som drabbas, men även vuxnas säkerhet är eftersatt i baksätet.
Krocktester visar att belastningen för barn i baksätet är dubbelt så hög för huvud, nacke och bröst i en modernare bil jämfört med äldre bilar. Verkliga olyckor bekräftar bilden. Vissa huvudskador som barn fått i modernare bilar hade inte uppträtt i en äldre bilmodell, men framförallt hade de förhindrats med modern säkerhetsutrustning.
Vid en sidokollision är säkerheten bättre i baksätet i en modern bil än i en äldre, men inte heller här på samma nivå som i framsätet. Sidokrockkudde saknas nästan alltid i baksätet, i bästa fall finns en sidokrockgardin. Eftersom barn är kortare skadas de i större utsträckning av bildörrens struktur och skulle därför ha större nytta av en sidokrockkudde jämfört med vuxna. En betydande del av skadorna orsakas av bakdörrens armstöd.
Det finns flera förklaringar till att barn inte följt den enorma säkerhetsutveckling som i första hand gynnat vuxna i framsätet. Bilindustrin prioriterar inte baksätet och det saknas konsumenttester som driver på utvecklingen.
– Det är särskilt svårt att förstå biltillverkare som profilerar sig mot barnfamiljer men ändå väljer lägre säkerhetsstandard på de minstas platser. Det är en osund marknadsföring, säger Maria Krafft, funktionschef Trafik och miljö Folksam.
Ett fåtal bilmodeller, cirka fem procent, har både bältessträckare och kraftbegränsare i baksätet. 15–20 procent har antingen bältessträckare eller kraftbegränsare. Ofta är det mer exklusiva modeller som erbjuder båda delarna, men exempelvis Renault Megane, Skoda Octavia och nya Saab 9-5 gör det. Volvo är den enda bilproducenten som erbjuder inbyggda bilbarnstolar med anpassade bälten för barn. 7-sitsiga bilar är populära bland barnfamiljer men ändå saknas nästan alltid sidokollisionsskydd vid den tredje raden, där bara barn får plats.
– Vi är i stort behov av konsumenttester och mer forskning för att påskynda högre säkerhetsstandard i baksätet. Det finns fortfarande kunskapsluckor om hur och varför barn skadas och dagens barnkrockdockor har klara brister, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam.
* Bältessträckare: i samband med krock dras bältet åt för att ta bort det bältesslack som alltid finns och därmed minska kroppens rörelse framåt.
** Kraftbegränsare: släpper efter bältet kontrollerat under krockfasen för att minska belastningen på kroppen.
För ytterligare information:
Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam, telefon 08-772 74 35, 0708-31 68 35
Maria Krafft, funktionschef Trafik och miljö Folksam, telefon 08-772 71 84, 0708-31 62 26
Folksams presskonferens: Barn lågprioriterade vid säkerhetsutveckling av bilar
Presentationen genomfördes 27 oktober, 2009.
bo johansson
2009-10-31 kl 16:27
Hej!
Bra med information om brister i bilars säkerhet-här de som åker bak. Rek blev åka fram!
Jag tittade i intruktionsböckerna + utrustningslistor för mina två bilar som är inne på 9e resp 5e året. Ena bilen hade belastningsbegränare på samtliga platser bak medan den andre hade belastningsbegränsare på de yttre platserna bak. Dessutom hade samtliga bilar krockgardiner även bak. Istället för att skrämma upp bilägare att byta ut sin gamla bilar, alternativt sätta större barn fram borde ni uppmana bilägarna att se efter hur bilarna är utrustade alt ge hintar om vilka bilar som saknar här åsyftad utrustning. Mina bilar är Renault Laguna 01 ock dito 05 (SRT122+ WWC930!
Hälsningar
Bo J
kuddar bak
Pelle Olofsson
2009-11-09 kl 18:54
Smack! Vad krångliga ni är som inte pratar klarspråk. När man lusläser lite mer kommer man snabbt fram till att en gammal Volvo-häck är mycket säkrare än en flerstjärnad modern Toyota och att det är säkrare i stora bilar också! Inga nyheter alls. Alla föräldrar vet att barnsäkerhet (och även säkerhet) stavas Volvo!!! Alltså: Välj en Volvo och välj gärna en större modell, ny eller begagnad! Även gammal Volvo bättre än ny av annat märke. Hur svårt kan det vara??
Folksam, sämst på kundservice )
Kör ordentligt,
POFF
Maria Krafft
2009-11-19 kl 08:25
Kommentar till Pelle Olofssons inlägg:
Bilar har generellt blivit säkrare för alla åkande i bilen om man bortser från de äldre passagerarna i baksätet. Det gäller både nya små och stora bilar jämfört med äldre modeller. Det som är störande är att barn, som nästan alltid sitter i baksätet, inte har fått följa med på den resan. Av kostnadsskäl har baksätet fått stå tillbaka och inget konsumenttest rankar bilar säkerhet där bak. Vi ser huvudskador på barn som inte hade inträffat om alla i bilen hade fått ta del av utvecklingen. Även Volvo har genom åren tullat på säkerhetsutvecklingen i baksätet men de är en av de parter som gör mest nu.
Maria Krafft
Kjell
2010-02-26 kl 08:36
Det här är väldigt intressant, och oerhört viktigt att ni tar upp det! Så att allmänheten får upp ögonen på detta.
Maria Krafft
2010-02-26 kl 15:29
Hej Kjell
Kul att du uppskattar arbetet. Vi har förvånats över hur lite forskning det finns om barns säkerhet i baksätet. Tillsammans med Autoliv har vi startat ett forskningsprojekt för att försöka förebygga huvud- och nackskador på barn som inte borde inträffa i en modern bil.