Ny doktorsavhandling: Samordnad säkerhetsutveckling för vägar och bilar kan spara 900 svårt skadade per år

Ny doktorsavhandling: Samordnad säkerhetsutveckling för vägar och bilar kan spara 900 svårt skadade per år

24 maj 2010 | Taggar: , , , , , | Kategorier: Trafik

Säkerheten för vägar och för fordon har i huvudsak utvecklats var för sig, utan samordning av deras respektive förmåga att skydda vid en krock. Hittills har bilens struktur i stor utsträckning anpassats till vägarnas utformning. Ett exempel på detta är utformning av vägräcken, där biltillverkaren till största del måste anpassa sin konstruktion efter räckenas utformning.

Sveriges Nollvision för trafiksäkerhetsarbetet innebär visserligen ett nytt tankesätt att betrakta fordon, förare och väg som ett system, men fortfarande är säkerhetstänkandet och standarder åtskilda för fordonsindustri, vägar och vägutrustning. Och en viktig pusselbit saknas till stor del – vilka krafter bilisterna tål. För att reda ut det måste man kartlägga vilka krafter bilisterna utsätts för vid olika krocktyper.

I Anders Ydenius avhandling ”Integration of Car and Road Infrastructure Design” kartläggs krockvåldet på svenska vägar. Den baseras på ett unikt datamaterial bestående av 544 frontala personbilsolyckor. Det är första gången som G-krafterna i olika krocksituationer påvisas – kunskap som kan bidra till att utforma ett säkrare vägtrafiksystem. G-krafter är ett mått på de belastningar som en person eller ett föremål utsätts för vid acceleration, till exempel vid en krock.

I en frontalkrock mot en annan personbil i 50 km/h uppnås normalt en genomsnittlig G-kraft på 10-15G (den kraft som drar oss mot jordytan är 1G). Om resultaten av avhandlingen skulle appliceras på de skadekriterier som EuroNCAP använder sig av i sina fordonstester, skulle gränsen för acceptabla G-krafter i vägtrafiken motsvara 8G.

– Det är framför allt G-krafterna tillsammans med bilens inre deformationer som avgör risken att skadas. Vilka G-krafter bilisterna utsätts för beror både på bilens och på vägens utformning. Om bilar och vägar tillsammans kunde bidra till att hålla G-krafterna under 8G i bilkollisioner skulle man kunna reducera antalet svårt skadade med mer än hälften, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

G-krafternas storlek avgörs av hur uppbromsningen sker i en krock. Deformerbara objekt som vajerräcken, ger i genomsnitt en 30-procentig minskning av krockkrafterna jämfört med kollisioner mot fasta objekt. En hög hastighet kan därför vara acceptabel så länge uppbromsningen i krocken sker mjukt, till exempel genom deformerbara objekt.

– Det är viktigt att bilindustrin och vägutformarna tillsammans använder denna kunskap för att samordna utvecklingen av vägars och bilars säkerhet, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam och handledare för Anders Ydenius.

För ytterligare information:
Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam, 08-772 62 86, 0708-31 62 86
Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam, 08-772 74 35, 0708-31 68 35

Bokmärk och dela

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller pinga oss från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Relaterade nyheter

Ny doktorsavhandling visar: Vägens utformning är mest avgörande för att minska trafikdöden

15 juni 2009
Trafik

En genomgång av drygt 200 dödsolyckor i bil på svenska vägar visar att vägutformningen är avgörande för dödsfallen i trafiken. För att skapa ett säkrare vägtransportsystem bör insatser framförallt riktas mot att höja säkerhetsnivåerna på vägarna och att förhindra rattonykterhet. Då kan 65 procent av dödsolyckorna förhindras vilket innebär 140 liv per år. Det visar en avhandling som presenteras av Helena Stigson, nybliven doktor vid Karolinska Instiutet.

Presskonferens 27 oktober: Barn lågprioriterade vid säkerhetsutveckling av bilar

21 oktober 2009
Trafik

Välkommen till presskonferens tisdag den 27 oktober. Folksam presenterar då resultat som visar att barn inte har samma säkerhetsskydd som vuxna i moderna bilar. Orsaken är att biltillverkarna inte prioriterar säkerhetsutvecklingen för passagerare i baksätet.

”En barnfamilj kan spara 3000 kronor årligen bara på lägre räntor och avgifter”

24 januari 2001
Koncernnyheter

Folksams planer på att starta en heltäckande internet- och telefonbank tar nu ett stort kliv framåt. Styrelsen för Folksams livbolag beslöt idag att inleda genomförandefasen i Folksam Bank-projektet. – De närmaste månaderna kommer vi att lägga mycket tid och energi på att konkretisera vårt bankerbjudande för LO:s och TCO:s olika organisationer samt våra intressenter i....

Hushållen kan spara 3,3 miljarder på att byta fonder

8 december 2005
Sparande

Svenskarna fondsparar för 419 miljarder kronor och betalar årligen cirka 6,3 miljarder kronor i fondförvaltningsavgifter. Genom att byta till fonder med lägre förvaltningsavgift kan hushållen varje år spara cirka 3,3 miljarder kronor. – Många sparare lever i tron att höga avgifter ger hög avkastning. Men något samband mellan höga avgifter och god avkastning existerar inte,....

Folksams lista över säkra och hållbara bilar 2010

15 mars 2010
Miljö Trafik

Bara 12 procent av 2010 års bilmodeller klarar gallringen, när Folksam presenterar sin lista över vilka bilar som bedöms vara både säkra och hållbara. Volvo och Ford hamnar i topp med fem placeringar vardera bland vinnarna.

Kontakt

För pressrelaterade frågor vänligen kontakta Folksams informationsjour på telefon 08-772 66 60 eller skicka e-post till infojour@folksam.se.

Kalendarium

Följ Folksam

Bilder

Om Folksam

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande och lån till kunder i Sverige. Genom cirka 3 800 anställda och ett 30-tal kontor spridda över landet försäkrar Folksam varannan person, vartannat hem och var fjärde bil i Sverige.