Folksam redovisar nytt whiplashtest: Bilars whiplashskydd allt bättre

Folksam redovisar nytt whiplashtest: Bilars whiplashskydd allt bättre

28 april 2010 | Taggar: , , , , , , , , , , , , | Kategorier: Trafik

Whiplashskydd är tillsammans med antisladdsystem en av de viktigaste parametrarna för hur säker en bil är. Skyddet har stor betydelse för att minska invalidiserande skador i trafiken.

– Det är glädjande att utvecklingen av whiplashskydd har gått så snabbt framåt. 2005 uppfyllde bara 16 procent av modellerna Folksams krav, 2008 hade andelen ökat till 35 procent, och i årets test får hela 51 procent godkänt. Det är tydligt att konsumenttesterna har fått tillverkarna att prioritera utvecklingen av whiplashskydd, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam.

Testet av whiplashskydd i bilstolar har genomförts av engelska Thatcham som är en samarbetspart i IIWPG. Det omfattar 237 bilmodeller, varav 78 är testade i år. Av årets testade modeller fick hela 51 procent det bästa resultatet på testskalan, 20 procent bedömdes som acceptabla, 20 procent som bristfälliga och 9 procent som dåliga. Folksam rekommenderar endast bilar med resultat i den bästa klassen.

I toppen återfinns Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo, där whiplashskyddet i samtliga modeller får bästa resultat. Sämre gick det för Citroën, Daihatsu, Ford, Landrover, Opel och Suzuki där flera modeller per märke får underkänt testresultat.

I testet bedöms först huvudstödets geometriska placering. Om det får ett acceptabelt utfall krocktestas bilstolen på en släde körd i 16 km/tim. Därefter mäts vilka krafter som påverkar krockdockans nacke. Detta summeras till ett totalresultat efter skalan bra-acceptabelt-bristfälligt-dåligt.

– Men även om allt fler bilar i testerna får allt bättre resultat, så ser vi fortfarande brister i verkligheten. De skyddar till exempel inte kvinnor lika bra som män, vilket Folksam visade hösten 2009. Vi behöver fortsätta att jämföra resultat från krocktester med studier från verkliga olyckor för att klargöra hur väl testerna speglar verkligheten. Stämmer inte resultaten måste utvärderingen av testerna omvärderas, säger Anders Kullgren.

För mer information, filmer av whiplashtestet och testet i sin helhet se:
www.folksam.se/whiplashtest

* För lista över bilar med bästa resultat i whiplashtestet, se bilaga.

För ytterligare information:
Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam, 08-772 74 35, 0708-31 68 35
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

Bokmärk och dela

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Janne

2010-04-28 kl 22:24

Bra test! Lite märkligt dock att ni i svepande ordalag nämner ett antal märken med sämre skydd. Det finns märken som är ännu sämre en dessa!

Per Karlsson

2010-04-29 kl 22:33

Mycket bra att skyddet mot pisksnärtskador uppmärksammas. Det jag undrar är vilka slutsatser man kan dra genom att enbart testa bilarnas stolar på slädar. Måste man inte testa en komplett bil för att kunna bedöma skyddet? Karossens struktur och vikt spelar ju rimligen stor roll. Det kan ju räcka med att montera en dragkrok för att skyddet skall försämras väsentligt, eftersom karossen då styvas upp i bakpartiet. Sidokrockskyddet testas ju genom att en hel bil får en stöt från sidan. Borde man inte på motsvarande sätt mäta påkänningen på en krockdocka då bilen får en stöt bakifrån?

Per Karlsson

2010-04-29 kl 22:38

Snälla Folksam, publicera inte information via filformat som inte är öppna. Försökte just ladda ned resultatlistan, men det var alltså en Excel-fil (wkr0013.xls). Det bör inte vara några problem att konvertera till pdf eller html. Office-filer skall man använda internt. Med vänlig hälsning.

Maria Krafft

2010-04-30 kl 10:01

Hej Per
Anledningen till att whiplashtesterna endast görs genom att krocktesta stolen är att bilen inte är byggd för att ta upp deformationer baktill, och därför fortplantas energin till de åkande och bilstolen blir den viktigaste komponenten. Bilar är relativt styva baktill, främst för att skydda tanken. Eftersom påkörningar bakifrån sker i relativt låga hastigheter ska bilstolen kunna absorbera krafterna och mildra stöten för kroppen/nacken. Men visst, bilens vikt spelar roll och små styva småbilar fortplantar krafterna än mer. Dragkrokar av idag har en bättre konstruktion så bilens chassi blir försumbart styvare.

Maria Krafft

2010-04-30 kl 10:26

Hej Janne
kan hålla med om att vi borde ha skrivit de testade modellerna i pressmeddelandet, och inte bara i den bifogade listan : )

Andreas Jerat

2010-05-03 kl 15:14

Hej Per

Anledningen till att vi redovisar resultatlistan i form av en excelfil är för att underlätta för journalister som vill göra egna listor. PDF-filer är mer svårjobbade. Men självfallet kan vi komplettera bilagorna med en resultatlista i pdf-format.

Vänligen
Andreas Jerat
Presschef Folksam

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller pinga oss från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Relaterade nyheter

Whiplashskydd ger 30 procent sämre skydd för kvinnor än för män

22 december 2009
Trafik

Whiplashskydd i nya bilar halverar risken för en whiplashskada med invalidiserande utgång. Men en ny studie* från Folksam visar att skyddseffekten ändå är cirka 30 procent lägre för kvinnor än för män.

Folksam redovisar stor internationell förbättring av whiplashskydd i bilstolar – amerikanska modeller släpar efter

7 april 2008
Koncernnyheter

Det är inom ramen för sitt partnerskap i IIWPG (International Whiplash Prevention Group) som Folksam nu kan presentera ett smärre genombrott för säkrare whiplashskydd i bilstolar. Det framgår av tester som gjorts av säkerhetsstandarden i 2008 års modeller. Hela nitton modeller fick det bästa resultatet på testskalan, elva bedömdes som acceptabla, nio som bristfälliga och endast två som dåliga.

Bättre whiplashskydd ska ge lägre premier

6 maj 2002
Koncernnyheter

Folksam prispressar bilförsäkringar genom att utmana bilindustrin: Bättre whiplashskydd ska ge lägre premier Bilägare vars bilar har ett dokumenterat effektivt skydd mot whiplashskador får en sänkning med tio procent på trafikförsäkringen från och med den 1 juli. Några bilmärken som ligger bra till för en premiesänkning är Volvo, Saab, Opel, Nissan, Ford, Honda och Peugeot.....

Genombrott i första test: Nytt whiplashskydd som eftermonteras i gamla bilar kan halvera skaderisken

17 februari 2004
Trafik

Folksam och Autoliv har i ett gemensamt projekt tagit fram ett nytt, enkelt och billigt whiplashskydd, som ska kunna monteras också i äldre bilar. Hittills har bara de senaste årsmodellerna med avancerade whiplashsystem kunnat uppvisa effektiva whiplashskydd. Folksams utvärdering av hur det nya skyddet fungerar i verkliga olyckor visar nu att stora delar av den....

Bilbältespåminnare räddar liv

4 november 2009
Trafik

Folksam har genomfört mätningar av bilbältesanvändningen i sju svenska städer för att studera effektiviteten av bilbältespåminnare.* Resultatet visar att 99,1 procent av bilisterna som har bilar med bältespåminnare använder bilbälte. I de bilar som saknar bältespåminnare är användandet bara 92,9 procent.

Kontakt

För pressrelaterade frågor vänligen kontakta Folksams informationsjour på telefon 08-772 66 60 eller skicka e-post till infojour@folksam.se.

Kalendarium

Följ Folksam

Bilder

Om Folksam

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande och lån till kunder i Sverige. Genom cirka 3 800 anställda och ett 30-tal kontor spridda över landet försäkrar Folksam varannan person, vartannat hem och var fjärde bil i Sverige.