Folksam redovisar nytt whiplashtest: Bilars whiplashskydd allt bättre
28 april 2010 | Taggar: Anders Kullgren, Folksam IIWPG, Folksam Trafik, Folksam trafikforskning, Folksam Trafiksäkerhet, International Insurance Whiplash Prevention Group, Säker bil, Trafikforskning, trafiksäkerhet, whiplashskada, whiplashskador, whiplashskydd, whiplashtest | Kategorier: Trafik
Whiplashskydd är tillsammans med antisladdsystem en av de viktigaste parametrarna för hur säker en bil är. Skyddet har stor betydelse för att minska invalidiserande skador i trafiken.
– Det är glädjande att utvecklingen av whiplashskydd har gått så snabbt framåt. 2005 uppfyllde bara 16 procent av modellerna Folksams krav, 2008 hade andelen ökat till 35 procent, och i årets test får hela 51 procent godkänt. Det är tydligt att konsumenttesterna har fått tillverkarna att prioritera utvecklingen av whiplashskydd, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam.
Testet av whiplashskydd i bilstolar har genomförts av engelska Thatcham som är en samarbetspart i IIWPG. Det omfattar 237 bilmodeller, varav 78 är testade i år. Av årets testade modeller fick hela 51 procent det bästa resultatet på testskalan, 20 procent bedömdes som acceptabla, 20 procent som bristfälliga och 9 procent som dåliga. Folksam rekommenderar endast bilar med resultat i den bästa klassen.
I toppen återfinns Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo, där whiplashskyddet i samtliga modeller får bästa resultat. Sämre gick det för Citroën, Daihatsu, Ford, Landrover, Opel och Suzuki där flera modeller per märke får underkänt testresultat.
I testet bedöms först huvudstödets geometriska placering. Om det får ett acceptabelt utfall krocktestas bilstolen på en släde körd i 16 km/tim. Därefter mäts vilka krafter som påverkar krockdockans nacke. Detta summeras till ett totalresultat efter skalan bra-acceptabelt-bristfälligt-dåligt.
– Men även om allt fler bilar i testerna får allt bättre resultat, så ser vi fortfarande brister i verkligheten. De skyddar till exempel inte kvinnor lika bra som män, vilket Folksam visade hösten 2009. Vi behöver fortsätta att jämföra resultat från krocktester med studier från verkliga olyckor för att klargöra hur väl testerna speglar verkligheten. Stämmer inte resultaten måste utvärderingen av testerna omvärderas, säger Anders Kullgren.
För mer information, filmer av whiplashtestet och testet i sin helhet se:
www.folksam.se/whiplashtest
* För lista över bilar med bästa resultat i whiplashtestet, se bilaga.
För ytterligare information:
Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam, 08-772 74 35, 0708-31 68 35
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01
Janne
2010-04-28 kl 22:24
Bra test! Lite märkligt dock att ni i svepande ordalag nämner ett antal märken med sämre skydd. Det finns märken som är ännu sämre en dessa!
Per Karlsson
2010-04-29 kl 22:33
Mycket bra att skyddet mot pisksnärtskador uppmärksammas. Det jag undrar är vilka slutsatser man kan dra genom att enbart testa bilarnas stolar på slädar. Måste man inte testa en komplett bil för att kunna bedöma skyddet? Karossens struktur och vikt spelar ju rimligen stor roll. Det kan ju räcka med att montera en dragkrok för att skyddet skall försämras väsentligt, eftersom karossen då styvas upp i bakpartiet. Sidokrockskyddet testas ju genom att en hel bil får en stöt från sidan. Borde man inte på motsvarande sätt mäta påkänningen på en krockdocka då bilen får en stöt bakifrån?
Per Karlsson
2010-04-29 kl 22:38
Snälla Folksam, publicera inte information via filformat som inte är öppna. Försökte just ladda ned resultatlistan, men det var alltså en Excel-fil (wkr0013.xls). Det bör inte vara några problem att konvertera till pdf eller html. Office-filer skall man använda internt. Med vänlig hälsning.
Maria Krafft
2010-04-30 kl 10:01
Hej Per
Anledningen till att whiplashtesterna endast görs genom att krocktesta stolen är att bilen inte är byggd för att ta upp deformationer baktill, och därför fortplantas energin till de åkande och bilstolen blir den viktigaste komponenten. Bilar är relativt styva baktill, främst för att skydda tanken. Eftersom påkörningar bakifrån sker i relativt låga hastigheter ska bilstolen kunna absorbera krafterna och mildra stöten för kroppen/nacken. Men visst, bilens vikt spelar roll och små styva småbilar fortplantar krafterna än mer. Dragkrokar av idag har en bättre konstruktion så bilens chassi blir försumbart styvare.
Maria Krafft
2010-04-30 kl 10:26
Hej Janne
kan hålla med om att vi borde ha skrivit de testade modellerna i pressmeddelandet, och inte bara i den bifogade listan : )
Andreas Jerat
2010-05-03 kl 15:14
Hej Per
Anledningen till att vi redovisar resultatlistan i form av en excelfil är för att underlätta för journalister som vill göra egna listor. PDF-filer är mer svårjobbade. Men självfallet kan vi komplettera bilagorna med en resultatlista i pdf-format.
Vänligen
Andreas Jerat
Presschef Folksam