Kultur viktigare än shopping när svensken väljer resmål

Kultur viktigare än shopping när svensken väljer resmål

17 september 2009 | Taggar: , , , , , , , | Kategorier: Försäkringar

Det kulturella utbudet styr svenska folkets val av resmål när man bokar sin storstadsresa. Det visar en ny undersökning från Folksam*. Undersökningen visar också att rån och ficktjuvar är det svenskar är mest rädda att råka ut för under resan.

Hösten är weekendresornas tid och flygbolagen lockar med låga priser till Europas storstäder. Folksam har därför låtit undersöka svenskarnas inställning till storstadsresande. Resultatet visar att det kulturella utbudet på destinationen har störst betydelse för valet av storstadsresmål. 31 procent anger kulturen som det viktigaste skälet att besöka ett särskilt resmål. Näst viktigast är resans pris, 22 procent. Bara fyra procent uppger shoppingutbudet som avgörande vid valet av destination.

Undersökningen visar också att det svenskar är mest rädda att råka ut för under storstadssemestern är att bli rånade. 44 procent uppger att de är mest rädda för att rånas eller bli överfallna. 16 procent svarar ficktjuvar.

– Oavsett var man reser är det viktigt att se över sitt reseskydd. Man kan spara in på mycket och ändå ha en fantastisk semester, men att åka utan fullgott försäkringsskydd är en risk som inte är värd att ta, säger Hélène Mood, chef för Folksams utlandsskadeavdelning.

Sammanfattning av undersökningen:

- För 31 procent av svenskarna påverkar det kulturella utbudet valet av resmål mest, följt av resans pris, 22 procent och prisläget på destinationen, 15 procent.

- 44 procent av svenskarna är mest rädda för att drabbas av rån eller överfall på storstadsresan, följt av oron för att råka ut för ficktjuvar, 16 procent.

- Undersökningen visar på betydande regionala skillnader. Mer än var fjärde gävleborgare, 28 procent, uppger resans kostnad som det viktigaste vid valet av resmål till skillnad från blekingeborna där bara 13 procent tycker att resans pris är viktigast.

- 36 procent av västgötarna uppger det kulturella utbudet som viktigast vid val av resmål, vilket gör dem till de mest kulturintresserade resenärerna.

- Östgötar bryr sig minst om shoppingutbudet, bara en procent säger att shoppingutbudet styr resmålet.

- Norrbottningar är minst rädda på utlandsresan medan mer än varannan blekingebo, 53 procent, uppger att de är mest rädda för att råka ut får rån eller överfall på storstadsresan, högst siffra i landet.

Se bilagor för länstopplistor samt resultattabeller.

*Sifo Research International har på uppdrag av Folksam genomfört undersökningen under perioden 11-26 juni, 2009. 4 200 svenskar mellan 18–65 år deltog i undersökningen. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ.

För ytterligare information:
Hélène Mood, chef utlandsskador Folksam, 08-772 82 51, 0708-31 59 78
Andreas Jerat, tf presschef Folksam, 08-772 62 12

Bokmärk och dela

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Inga kommentarer

Länkar till denna sida

Undersökning om resor från SIFO och Folksam « LärarförsäkringarBloggen

2009-09-29 kl 08:46

[...] att ta del av hela undersökningen klickar du här. Läs mer om hemförsäkringen och dess reseskydd. Dela [...]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller pinga oss från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Relaterade nyheter

Mänskliga rättigheter viktigast när svensken ska fondspara

7 mars 2002
Koncernnyheter

Det viktigaste när svensken sparar sina pengar i fonder är att de placeras i företag som respekterar de mänskliga rättigheterna. Det framgår av en SIFO-undersökning som Folksam presenterar i dag. Hela 60 procent av de tillfrågade anser att det är mycket viktigt att ta hänsyn till mänskliga rättigheter vid valet av placeringsalternativ, medan motsvarande siffra för maximal värdeökning är 34 procent.

Var tredje svensk har haft otur under utlandssemestern

1 juli 2009
Försäkringar

En ny Sifoundersökning* från Folksam visar att var tredje svensk någon gång råkat illa ut under en utlandssemester. Vanligast är att man blivit sjuk, 17 procent, följt av att man blivit utsatt för stöld eller inbrott, nio procent. Undersökningen visar också att kunskapen om vad det kostar att söka sjukvård i ett annat EU-land är låg.

Ekonomisk kris slår mot svenskarnas semestrar

22 juli 2009
Försäkringar

Varannan semester har påverkats av den ekonomiska krisen. Det visar en ny undersökning från Folksam*. Svenskarna handlar mindre när de är ute och reser och väljer att i högre utsträckning semestra hemma i Sverige istället för att åka utomlands.

Svensken säger nej till optioner och bonusar

30 augusti 2002
Koncernnyheter

Optioner delas ut allt för lättvindigt. I en SIFO-undersökning framgår att ungefär två av tre svenskar, 64 procent, uppfattar det som att nyckelpersoner på företag belönas med bonusar och optioner oavsett företagets vinst och personens egen prestation.

Folksam väljer ANR.BBDO som ny reklambyrå

9 juni 2006
Koncernnyheter

Efter en noggrann urvalsprocess med ett tiotal reklambyråer har Folksams valt ANR.BBDO som ny kommunikationspartner. Samarbetet rivstartar med produktion av en kampanj som ska vara klar i början av hösten. Folksam är en av Sveriges största försäkrings- och sparandekoncerner. Under de senaste sex åren har reklamuppdraget legat på byrån SWE. Men nu är det alltså....

Kontakt

För pressrelaterade frågor vänligen kontakta Folksams informationsjour på telefon 08-772 66 60 eller skicka e-post till infojour@folksam.se.

Kalendarium

Följ Folksam

Bilder

Om Folksam

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande och lån till kunder i Sverige. Genom cirka 3 800 anställda och ett 30-tal kontor spridda över landet försäkrar Folksam varannan person, vartannat hem och var fjärde bil i Sverige.